ایسنا- از شش ماه دوم امسال میزان سهام ترجیحی کارگران از یک کارخانه و یا شرکت از ۱۵ به ۲۰درصد افزایش یافته است. مسعود کاظم‌زاده، مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار و امور اجتماعی، با اشاره به توزیع سه میلیون و ۹۸۶هزار و ۴۶۵ سهم در شش ماه اول امسال به ۴۸۷۳ کارگر گفت: ارزش ریالی این تعداد سهام نیز ۴۶میلیارد ریال است که این امر نشان از کاهش میزان توزیع سهام در بین کارگران دارد.

او افزود: ابلاغیه اصل ۴۴ باعث کاهش توزیع شده، زیرا اجرای ابلاغیه نیازمند تدوین یکسری آیین‌نامه‌ها است.

کاظم‌زاده با اشاره به مشکلات توزیع سهام ترجیحی بیان کرد: براساس اظهارات رییس‌جمهور مقرر شده که توزیع سهام ترجیحی براساس سهام عدالت صورت گیرد.

وی ۱۵درصد از سهام متعلق به کارخانه‌هایی که از سوی دولت برای واگذاری سهام اعلام می‌شوند را مربوط به کارگران خواند و تصریح کرد: فرصت خرید سهام برای کارگران ۱۵ روز و بسیار محدود است. همچنین اگر آیین‌نامه توزیع سهام ترجیحی با توزیع سهام عدالت متناسب شود، تعداد بیشتری از کارگران سهامدار خواهند شد.

مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار و امور اجتماعی گفت: در صورتی که ساز و کار‌های اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ ایجاد شود، میزان سهام ترجیحی کارگران از ۱۵ به ۲۰درصد افزایش می‌یابد که این امر به معنای آن است که کارگران می‌توانند یک نماینده در هیات‌مدیره کارخانه داشته باشند.

وی با اشاره به تنظیم پیشنهاد آیین‌نامه واگذاری سهام ترجیحی همچون سهام عدالت گفت: این پیشنهاد به دولت خواهد رفت که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این آیین‌نامه به تصویب رسیده و اجرایی شود که با این کار تعداد بیشتری از کارگران سهامدار خواهند شد.