معامله وام بانک مسکن از طریق بورس انجام می‌شود

موج - عضو هیات مدیره سازمان بورس گفت: در نظر داریم تا در مذاکره با بانک مسکن، امتیاز وام مسکن را از طریق معامله در بورس واگذار کنیم. محسنی دمنه با اشاره به امتیاز سپرده‌گذاری در بانک مسکن برای دریافت وام مسکن، اظهار داشت: بانک مسکن می‌تواند امتیاز وام مسکن را به صورت برگه در آورد تا با ورود این برگه‌ها در بورس، این وام بین اشخاصی که در بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند به راحتی مورد معامله قرار گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال متقاضی وام مسکن، می‌تواند با خرید ۲۰میلیون از این برگه‌ها و مراجعه به بانک مسکن، وام مسکن را دریافت کند.

به گفته وی، در حال حاضر بانک مسکن امتیازات سپرده‌گذاری در این بانک را به فرد یا اعضای خانواده وی می‌دهد، این امر منجر می‌شود تا انتقال وام مسکن به شخص ثالث تنها در روزنامه‌ها و به صورت وکالتی انجام شود که در این میان مابه‌التفاوتی نصیب دلالان و واسطه‌گران می‌شود.

محسنی تصریح کرد: درحالی اگر این برگه‌ها در بورس معامله شود تنها درصد بسیار ناچیزی از این نقل و انتقال به عنوان حق‌العمل کارگزاران در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این اقدام استقبال برای سپرده‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران را در این بانک افزایش می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان بلوکه شدن منابع بسیاری از بانک‌ها، در اوراق مشارکت، اظهار داشت: فروش اوراق مشارکت دولتی به راحتی از سوی خریدار نمی‌تواند صورت گیرد.

عضو هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران گفت: در پی آنیم تا در مذاکره با بانک مرکزی، طراحی اوراق مشارکت به گونه‌ای انجام پذیرد تا در بورس هم قابل معامله باشد.

وی ادامه داد: در صورت ورود اوراق مشارکت به بورس، ضمن اینکه منابع بانک‌ها درگیر اوراق مشارکت نمی‌شود، فروش آن به سرمایه‌گذار بخش خصوصی به راحتی صورت می‌گیرد.

وی گفت: باید رایزنی در خصوص پذیرش اوراق مشارکت‌های مختلف از سوی مدیران شرکت بورس صورت گیرد.

وی یکی از اهداف عمده شرکت بورس را سودآور بودن آن ذکر کرد و اظهار داشت: در گذشته سازمان کارگزاران هدف سودآوری نداشت، لذا خیلی به دنبال پیگیری این مسائل نبود.

محسنی ادامه داد: در حالی که در تشکیل شرکت بورس، سود شرکت بورس تضمین کننده عملکرد مدیریت آن است.

وی در پایان خبر از برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان بورس ایران از سوی بورس مالزی در بازه زمانی دو هفته الی یک ماهه داد.