جزییات پیشنهاد ۴۰میلیون دلاری کارشناسان اروپایی برای راه‌اندازی بورس نفت منتشر شد. ظاهرا ایده‌های کارشناسان اروپایی با دیدگاه دولتی مواجهه دارد. حسین خزلی خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، در گفت‌وگو با ایسنا، به حضور یک هیات اروپایی متخصص بورس نفت، برای تبادل نظر درباره تشکیل بورس نفت ایران اشاره کرد و گفت: کار‌های انجام گرفته در کشور ما بسیار کوچک‌تر از کار‌های صورت گرفته از سوی آنها است. او درباره نتایج این جلسه و این که مقرر شد با وزیر امور اقتصادی و دارایی و یکسری از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی صورت گیرد، گفت: براساس صحبت‌های به عمل آمده پروژه بورس نفت باید یک بورس واقعی باشد که خریداران و فروشندگان از سطح بین‌المللی در آ‌نجا دخالت کنند وگرنه قرار نیست که یک اداره فروش جدیدی برای وزارت نفت تشکیل شود. این کارگزار بورس اوراق بهادار با اشاره به این که طرحی که این گروه برای بورس نفت نوشته‌اند، در منطقه آزاد بورسی است که معامله‌گران بزرگ در آن‌جا به رقابت بپردازند، خاطرنشان کرد: اما چیزی که در ذهن دولت است اداره فروش مدرن برای وزارت نفت است، که دیگر نمی‌توان اسم آن را بورس گذاشت.

به گفته وی، طراحی این گروه اروپایی به صورت مستقل بورس نفت بوده که در وهله اول از مشتقات نفتی است، اما محصولات پتروشیمی‌ و خود نفت هم می‌تواند در این بورس مورد معامله قرار گیرد.

او با بیان این مطلب که کریستوفر کوک، مشاور انگلیسی و از طراحان بورس نفت ایران، به قدری به طرح خود اعتقاد دارد که معتقد است که به صورت BOT نیز می‌توان بورس نفت را راه‌اندازی کرد، گفت: آنها معتقدند که پول را برای راه‌اندازی آورده و از محل سود‌هایی که در سال‌های آینده این بورس خواهد داشت، بازگشت سرمایه را انجام می‌دهند.

این کارگزار بورس، رقم ۴۰میلیون دلار و طرح سه ساله را از جمله پیشنهادهای این گروه برای راه‌اندازی بورس نفت در بلندمدت عنوان کرد و گفت: در این صورت بورس نفت به صورت کامل اجرایی می‌شود که برای رسیدن به این مرحله سه سال زمان را مطرح کرد‌ه‌اند، اما به صورت اجرای طرح در کوتاه مدت و میان مدت نیز پیشنهادهایی از سوی این گروه ارائه شده است.