چالش‌های پیش‌رو برای رفع شکاف اطلاعات

مجید مهری

گروه بورس - وضعیت توزیع اطلاعات میان سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه نشان می‌دهد که چالش‌های اطلاعاتی شاید در بازار سهام کشور که یکی از تخصصی‌ترین و اطلاعاتی‌ترین بازارهای مدرن کشور است، بیش از هر بازار دیگری مشهود است. ناهمزمانی و عدم‌تقارن اطلاعات به اندازه‌ای است که هر روز بسیاری از سهامدارن جزء از خریدها یا فروش‌های بجا بازار جا می‌مانند.

این مساله از سه بعد قابل ارزیابی است، نخست وضعیت نامطلوب سیستم سخت‌افزاری و سامانه معاملات است که بر اساس خبرهای منتشر شده، وضعیت سامانه بورس به سرعت در حال تغییر است. به نظر می‌رسد با راه‌اندازی سیستم جدید علاوه‌بر اینکه دستور خرید و فروش، در پایتخت و شهرستان‌ها به صورت یکسان انجام می شود، حجم معاملات روزانه، سرعت انجام معاملات و ... افزایش یافته و امکان دسترسی یکسان، سریع‌ و آنی را به روند معاملات فراهم می‌کند.

دومین علت وجود شکاف اطلاعات به مساله وضعیت سامانه نرم‌افزاری یا همان امور تجزیه و تحلیل، ارسال، توزیع و نشر اطلاعیه‌های شرکت‌ها و مساله نظارت سازمان به بازار بازمی‌گردد که این مساله نیز به نظر می‌رسد با توجه به اراده و اعتنا ملموس «سازمان» در برخورد با تخلفات و شفاف‌سازی و ارسال و انعکاس سریع اطلاعات در مسیر رفع چالش‌های مرسوم و موجود قرار گرفته است. اما بعد سوم آن به فرهنگ و رفتارشناسی بازار سرمایه کشور بازمی‌گردد، رفتار یا انگاره‌های مردمی و سازمانی که از نشر سریع و دقیق اطلاعات نهانی، شرکت ها و سازمان ها را بر حذر می‌دارد. به نظر می‌رسد که اجرای بخش موفقیت‌آمیز برنامه‌های کیفی بازار سرمایه کشور به سطح و اندازه ارقام و اعداد بازنمی‌گردد و تغییر بطئی و زمان بر رفتارهای بازدارنده توسعه بازار سرمایه است که می‌تواند ملاک ارزیابی دقیق حال و آیندگان از مدیریت امروز بازار سرمایه و کارکرد نهادهای بازیگر از جمله رسانه‌ها در بازار باشد.