فارس- دبیرکل بورس کالای کشاورزی گفت: یک شرکت بازرگانی به نام شاهد قرار است، اولین محموله شکر وارداتی را وارد بورس کالای کشاورزی کند.

احمد کبیری گفت: برای انجام این کار ما در حال تهیه قراردادهای سلف و صلح سلف هستیم و چنانچه شورای بورس موافقت کند، کل شکر وارداتی و تولیدی کشور از امکان عرضه در این بورس برخوردار خواهد شد.
وی درخصوص بحث ادغام بورس‌های کالای کشاورزی و فلزات اظهار داشت: ما تا قبل از این تصمیم، نقطه نظرات خود را برای عدم انجام کار اعلام کردیم، ولی حالا مخالفتی نداریم و حتی در بحث پیگیری‌ها نیز مشارکت داریم، به طوری که نماینده‌ای از این بورس در کمیته ادغام حضور دارد.
دبیرکل بورس کالای کشاورزی گفت: تنها استدلال مطرح در روند این ادغام بحث سودآور نبودن بورس کالای کشاورزی است، به طوری با این کار بتوان، به پوشش زیان‌دهی این بورس پرداخت. وی افزود: این بورس بالقوه از توانایی سودآور شدن برخوردار است، منتهی در این روند نیاز به همراهی سازمان‌ها و همچنین حضور فعال‌تر تشکل‌های بخش کشاورزی دارد.
کبیری یادآور شد: تحقق عملی بحث ادغام حدود چهار ماه زمان خواهد برد، ما نیز در این فاصله بیکار نبوده و ضمن تلاش برای توسعه فعالیت‌های جاری خود، به منظور دستیابی به منابع اعتباری جدید برای انجام خریدهای مدت‌دار، به رایزنی با برخی موسسات پولی بانکی مشغول هستیم که در این خصوص به نتایجی نیز دست یافته‌ایم.
وی در خصوص نحوه شکلی این ادغام گفت: آنچه از مباحث مطرح در این خصوص برمی‌آید، ظاهرا قرار است دو بورس در تالارهای فعلی خود ادامه فعالیت دهند، منتهی با هیات مدیره مشترک و تغییرات جزیی در ساختار فعلی دو بورس، یعنی در بدنه بورس‌ها تغییر خاصی نخواهیم داشت.
دبیرکل بورس کالای کشاورزی خاطر نشان کرد: با ادغام دو بورس، لازم است تدابیری اتخاذ شود تا کارگزاران بورس‌های یادشده از حق و حقوق برابر برخوردار بوده و بتوانند در زمینه مبادله کلیه کالاها و نه صرفا بورس کالای کشاورزی فعالیت داشته باشند.
ورود شکر وارداتی به بورس به منزله ورود شکر به بورس نیست
در همین حال معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی با اشاره به ورود اولین محموله شکر وارداتی به بورس کالای کشاورزی، اظهار داشت: کسی ورود شکر وارداتی به بورس را منع نکرده است اما این امر به معنی رفتن شکر به بورس نیست. وی افزود: ممکن است کسی بخواهد محموله شکر وارداتی خود را در بورس عرضه کند این امر از نظر ما مشکلی ندارد. معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی تصریح کرد: در مورد شکر بحث است که شکر کالای کشاورزی است یا صنعتی؟ به گفته محمدصادق مفتح، چغندرقند یک کالای کشاورزی و شکر یک کالای صنعتی است. احمد کبیری، دبیرکل کالای کشاورزی گفته بود: یک شرکت بازرگانی به نام شاهد قرار است، اولین محموله شکر وارداتی را وارد بورس کالای کشاورزی کند. برای انجام این کار ما در حال تهیه قراردادهای سلف و صلح سلف هستیم و چنانچه شورای بورس موافقت کند، کل شکر وارداتی و تولیدی کشور از امکان عرضه در این بورس برخوردار خواهد شد.