دنیای اقتصاد - اداره حقوقی و انتظامی بورس روز گذشته با ارسال پیامی روی سیستم معاملات کارگزاران از آنها خواست که برای یک سهام‌دار حقیقی دیگر خرید و فروش سهام نکنند.همزمان با ارسال این پیام رییس سازمان بورس، از «موج جدید برخورد با متخلفان اطلاعاتی بورس» خبرداد. گزارش روز

برخورد با متخلفان بازار شدت می‌گیرد

گروه بورس - اداره حقوقی و انتظامی بورس روز گذشته با ارسال پیامی روی سیستم معاملات کارگزاران از آنها خواست که برای یک سهام‌دار حقیقی دیگر خرید و فروش سهام نکنند.

در اطلاعیه اداره حقوقی آمده است: به اطلاع کلیه شرکت‌های کارگزاری و شعبات می‌رساند نظر به تعقیب آقای «...» فرزند «...» به شماره شناسنامه «...» صادره از تهران و دستور مقام محترم قضایی در خصوص توقف عملیات نامبرده (متهم) و بدین‌وسیله هر گونه اقدام وی به انجام معاملات سهام به هر نحو اصالتا، وکالتا از نظر این سازمان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌شود. از این رو هر گونه همکاری و اقدام در این خصوص قابل تعقیب جزایی و انتظامی خواهد بود. همزمان با ارسال این پیام خبرگزاری «فارس» مصاحبه با رییس سازمان بورس، تیتر «موج جدید برخورد با متخلفان اطلاعاتی بورس» برای خبر خود انتخاب کرد. این مصاحبه در شرایطی انجام شد که سازمان بورس اوایل هفته جاری چند کارگزار را از انجام چند جلسه معاملاتی محروم کرده است.

از تکرار تخلفات جلوگیری می‌شود

سخنگوی سازمان بورس در بخشی از مصاحبه مزبور با خبرگزاری فارس، به موارد تخلف چند کارگزار اشاره کرد و گفت: ‌با توجه به برنامه‌ها و اقداماتی که در راستای شفافیت اطلاعات شرکت‌ها و معاملات سهام انجام شده، حوزه نظارت با همکاری حوزه بازرسی سازمان بورس به طور مستمر بر عملکرد کارگزاران، شرکت‌ها، سهامداران عمده و حسابرسان نظارت خواهد کرد بر همین اساس با تخلفات چند کارگزار برخورد شد و محرومیت محدود از معاملات چند کارگزار از جمله این برخوردها است.

وی ضمن بیان این مطلب که کمیته رسیدگی به تخلفات انضباطی متشکل از سه نماینده از حوزه‌های نظارت، بازرسی و امور حقوقی سازمان بورس هستند و این کمیته وظیفه مطالعه و بررسی تخلفات را به عهده دارد و گفت: این کمیته بعد از مطالعه و بررسی‌های لازم و دعوت از افراد متخلف و در صورت احراز تخلف براساس نوع و میزان تخلف چند حکم را مانند تذکر شفاهی و کتبی بدون درج یا با درج در پرونده و محرومیت یک تا ۶۰ جلسه انجام معاملات کارگزاران را به هیات‌مدیره شرکت بورس پیشنهاد می‌دهد. وی افزود: هیات‌مدیره سازمان بورس نیز در صورت احراز و تناسب تخلف با پیشنهاد مورد نظر کمیته، رای‌ صادره را تصویب و تنفیذ می‌کند.

صالح‌آبادی یادآور شد: سعی شده احکام صادره با اغماض و صرفا با هدف جلوگیری از تکرار اشتباهات و تخلفات باشد تا با رفع هرگونه شبهه و ابهام و مورد تخلف، هدف همیشگی سازمان که همان افزایش اطمینان به بازار سهام است محقق شود و حقوق مردم و سهامداران رعایت شود. چرا که هیات‌مدیره سازمان بورس حقوق دریافت می‌کند تا از حقوق مردم و منافع جمعی دفاع کند. وی در پاسخ به این موضوع که در صورت محرومیت معاملات کارگزاران سهامداران متضرر می‌شوند و بهتر است به گونه‌ای دیگر با کارگزاران متخلف برخورد شود گفت: همواره توصیه شده که سهامداران با رعایت اصل تشکیل سبد سهام با چند کارگزار در ارتباط باشند؛ از سویی دیگر امکان جریمه نقدی متخلفان از سوی سازمان بورس به لحاظ حقوقی وجود ندارد و بهتر است سهامداران از بین حدود ۹۰ کارگزار با بهترین‌ها در ارتباط باشند.

صالح‌آبادی با اشاره به آخرین مراحل تصویب آئین‌نامه نظارت بر حسابرسان گفت: در گذشته بر این حوزه از سازمان بورس نظارت نمی‌شد، اما از این به بعد بر فعالیت حسابرسان شرکت‌ها نیز نظارت مستمر خواهد شد تا قدم دیگری در تحقق شفافیت اطلاعات برداشته شود.