رییس سازمان: عهد اخوت با کسی نبسته‌ایم گروه بورس- رایزنی بر سر انتخاب مدیرعامل بورس شتاب گرفته است و در بازار اسامی افراد مختلفی دراین‌باره شنیده می‌شود.

گزارش خبرنگار ما حکایت از آن دارد که اصرار سازمان بر تشکیل سریع سازمان بورس و انجام سایر مقدمات شرکت، یکی از مهم‌ترین دلایل شتاب گرفتن رایزنی‌ها و گمانه‌زنی برای انتخاب مدیرعامل است.

رقابت میان دو نفر

در همین حال، خبرگزاری «موج» در گزارش خبری از ناکامی نشست شب دوشنبه اعضای هیات مدیره شرکت بورس خبر داد. براساس این گزارش، اعضای هیات مدیره شرکت بورس در نشستی که سه ساعت و نیم طول کشید

(۱۸:۳۰ تا ۲۲) به بحث و بررسی در خصوص تعیین مدیرعامل شرکت بورس پرداختند. هم ‌اکنون مجتبی کباری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پاسارگاد، هادی بیدختی، معاون سابق عملیات و نظارت بر بازار سرمایه و حسین خزلی خرازی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی به عنوان نامزدهای مدیریت عامل شرکت بورس مطرح هستند.

نوپا بودن شرکت بورس و احتمال بروز تضاد منافع میان سازمان بورس و شرکت بورس، منجر شده تا هیات مدیره شرکت بورس با وسواس بیشتری به انتخاب مدیرعامل شرکت بورس بپردازند تا با انتخاب وی به حمایت همه جانبه از آن بپردازند.

این خبرگزاری اعلام می‌کند، به هر حال تلاش می‌شود اگر هم اعضای هیات مدیره مخالفتی با گزینه مورد نظر داشته باشند، مخالفت خود را ابراز نکنند تا مدیرعامل به اتفاق آرا انتخاب شود.

نشست شب دوشنبه که از آن به عنوان نشست سرنوشت‌ساز شرکت بورس نام برده می‌شد، بدون در برداشتن نتیجه مشخصی به اتمام رسید. به‌زعم این خبرگزاری می‌توان ناکامی نشست اخیر اعضای هیات مدیره شرکت بورس را در عدم رسمیت اعضای هیات مدیره شرکت بورس و اختلاف نظر میان اعضا در خصوص انتخاب مدیرعامل شرکت بورس جست.

عدم تایید شافعی از سوی سازمان بورس و تخلف شرکت کارگزاری بانک ملی باعث شده تا نشست اعضای هیات مدیره شرکت بورس رسمیت نیابد و هیات مدیره را در انتخاب مدیرعامل دچار سردرگمی کند.

«موج» اعلام می‌کند هر چند که هنوز ترکیب هیات مدیره شرکت بورس کامل نشده است اما، نهادهای حقوقی هیات مدیره شرکت بورس (به‌علاوه کارگزاری بانک اقتصاد نوین که به عنوان یک وابسته نهادی در بازار سرمایه فعالیت می‌کند) اجماع مناسب‌تری بر کباری دارند.

به هر تقدیر مدیر عامل شرکت بورس که به عنوان یک عضو موظف در شرکت بورس قرار است، فعالیت کند، باید از دیگر فعالیت های موظف خود استعفا دهد که با تعیین کباری یا خرازی، آنها باید از سمت مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری پاسارگاد (کباری) و مدیریت عاملی کارگزاری بانک کشاورزی (خرازی) استعفا دهند.

همه چیز در اواخر هفته

خبرگزاری «ایسنا» نیز با انتشار خبری اعلام کرد: انتخاب مدیرعامل شرکت بورس که بالاترین مقام اجرایی این شرکت است به دلیل اعلام نشدن برنامه‌های کاندیداهای منتخب همچنین تایید صلاحیت نگرفتن برخی از اعضای هیات مدیره شرکت بورس توسط سازمان بورس، به اواخر هفته موکول شد. در جلسه‌ عصر دوشنبه اعضای هیات مدیره شرکت بورس، نتیجه نهایی برای انتخاب مدیرعامل حاصل نشد.

‌هادی بیدختی (معاون پیشین عملیات و نظارت سازمان بورس)، مجتبی کباری (مدیرعامل سرمایه‌گذاری پاسارگاد)، خادمی‌ مقدم (استاد دانشگاه) و مستخدمین‌حسینی (رییس هیات مدیره پیشین بورس) از جمله کاندیدا‌های مدیرعاملی شرکت بورس بودند که پس از ارائه برنامه‌هایشان یک نفر از آنها با تایید صلاحیت به سمت مدیرعاملی منصوب می‌شود، البته این گروه تنها کاندیدا بوده و در صورت نپذیرفتن مدیرعاملی از سوی آنان، اشخاص دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

این خبرگزاری هم می‌افزاید: یکی از دلایل تاخیر در انتخاب مدیرعامل، تایید نشدن صلاحیت برخی از اعضای هفت نفره هیات مدیره شرکت بورس از سوی سازمان بورس است که در صورت تایید صلاحیت هر هفت عضو، در اواخر هفته با برگزاری جلسه‌ای، مدیرعامل شرکت تعیین خواهد شد.

شائبه تمایل

اما خبرگزاری «فارس» با انجام یک مصاحبه با رییس سازمان بورس، به علل تاخیر در انتخاب مدیرعامل بورس از زاویه‌ای دیگر نگریست. خبرنگار این خبرگزاری در مصاحبه مزبور از دکتر «صالح‌آبادی» می‌پرسد: «شائبه تمایل سازمان به فرد خاصی وجود دارد و برخی معتقدند سازمان بورس با فرد مورد نظر موافقت می‌کند و تمایلی به معرفی دیگران ندارد. صالح آبادی در پاسخ به این سوال می‌گوید: سازمان بورس با هیچ فرد و گروه خاصی عهد اخوت نبسته و تنها براساس منطق و بدون تعصب و حساسیت رفتار کرده و به این رویه ادامه خواهد داد.

وی افزود: تاکنون نه به هیات مدیره شرکت بورس دیکته کرده‌ایم و نه دنبال فرد خاصی هستیم، بلکه آنچه برای مجموعه سازمان دارای اهمیت بسزایی است سلامتی، برخورداری از دانش و سابقه کاری مثبت و مرتبط، قاطعیت و دفاع از حق و حقیقت و اهل مسامحه نبودن مدیرعامل شرکت بورس است.

صالح‌آبادی تاکید کرد: هیچ حساسیت و تعصبی نسبت به افراد معرفی شده از سوی هیات مدیره شرکت بورس نداریم و نخواهیم داشت، بلکه دنبال مطلوب‌ها هستیم.

صالح‌آبادی در ادامه مصاحبه گفت: عصر روز دوشنبه با انجام بررسی‌ها و مصاحبه‌هایی صلاحیت امید قائمی از شستا، هاشم بت‌شکن از سرمایه‌گذاری بهمن، آرام بنیار از سرمایه‌گذاری تدبیر، علی روحی از توسعه ملی، نصرا... برزنی و صادق عجمی از کارگزاری‌های اقتصاد نوین و آرمون بورس مورد تایید هیات مدیره سازمان بورس قرار گرفت و صلاحیت این نفرات قطعیت یافت.

وی در رابطه با وضعیت صلاحیت شافعی [وزیر اسبق صنایع] که به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری غدیر معرفی شده ابراز داشت: صلاحیت وی هنوز بررسی نشده، ولی تا چند روز آینده تکلیف هفتمین عضو معرفی شده نیز مشخص خواهد شد.