فارس - با تصمیم اداره حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار چهار شرکت کارگزاری به دلیل برخی تخلفات با محرومیت محدود معاملات روبه‌رو شدند. اداره حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل برخی تخلفات دستور محرومیت معاملات چهار شرکت کارگزاری بانک ملی، بورس بیمه ایران، راهبرد و ایساتیس پویا را به صورت محدود صادر کرد.

بر اساس این تصمیم شرکت کارگزاری ایساتیس پویا به مدیریت محمدرضا مظفری در روز یکشنبه و سه شرکت دیگر به مدت ۵روز کاری (از روز شنبه تا چهارشنبه هفته جاری) از انجام معاملات و خرید و فروش سهام محروم شدند.

این اقدام در شرایطی انجام گرفته که علی روحی مدیر عامل کارگزاری بانک ملی به عنوان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی برای عضویت در هیات‌مدیره ۷ نفره شرکت بورس معرفی شده بود که با این اوصاف باید منتظر وضعیت صلاحیت نامبرده توسط سازمان بورس ماند. بنابراین گزارش مورد تخلف دو شرکت کارگزاری بانک ملی و بورس بیمه ایران مربوط به جابجایی حدود ۳۰۰‌هزار سهم شرکت چرخشگر در مرداد ماه سال جاری بوده که از این تعداد فقط مالکیت ۵‌هزار سهم قطعی شده و مالکیت باقی سهام معامله شده به دلیل مسائل مالیاتی و دیگر موارد نامشخص مانده و در آن تخلف صورت گرفته است. همچنین تخلف کارگزاری راهبرد نیز به ایجاد صف‌های کاذب خرید و فروش و اعمال سفارش یکی از سهامداران عمده متخلف حقیقی و نام آشنای بورس در شعبه شیراز مربوط است که نماینده این کارگزاری در شیراز که در گذشته از کارشناسان ارشد سازمان بورس بود با همکاری این سهامدار متخلف نسبت به شانتاژ معاملات مبادرت ورزیده است.

این اتفاق بعد از برخورد جدی سازمان بورس و تشکیل پرونده چند کارگزار متخلف در کمیته رسیدگی و همچنین مبارزه با فروش اطلاعات توسط چند تن از کارشناسان سازمان انجام شده که باید نسبت به چگونگی و تاثیر این گونه رفتارها کند‌وکاو بیشتری کرد.