خبرگزاری‌ها- شفاف‌سازی، فراهم آمدن شرایط برای منصفانه شدن معاملات، عرضه و تقاضا بدون دخالت و دست‌کاری برای کشف قیمت ازجمله خصیصه‌های بورس است که با وجود فعالیت شرکت بورس با حضور نهاد‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها نگرانی نسبت به این مقوله‌ها وجود نخواهد داشت. نصرا... برزنی، عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ایسنا، به حداکثر رسیدن کارآمدی بازار، اعتماد‌سازی، حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و بزرگ شدن اندازه بازار را از جمله اهداف صنعت بازار سرمایه عنوان کرد.

او با اشاره به این که اعضای هیات مدیره در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار فعالیت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که اولین دوره هیات مدیره است، بنابراین این سازمان مستلزم معماری و طراحی خاصی است.

عضو هیات مدیره شرکت بورس با بیان این مطلب که این هفته قطعا مدیرعامل شرکت نیز تعیین خواهد شد، گفت: تا نیمه آبان‌ماه بسیاری از مسائل مربوط به شرکت بورس روشن خواهد شد، همچنین تا زمان استقرار کامل این شرکت دو ماه زمان نیاز است.

برزنی، سهم بورس از تولید ناخالص داخلی در مقایسه با باقی کشورها را بسیار پایین دانست و افزود: در کشور‌های دیگر بیش از ۵۰درصد جمعیت یک کشور به نوعی در بازار سرمایه فعال هستند، اما این رقم در کشور ما بسیار پایین است. بازار ما می‌تواند چند برابر اندازه فعلی رشد پیدا کرده و یا تعداد سرمایه‌گذاران آن به بیش از ۱۰ برابر اندازه فعلی برسند.

وی ادغام بورس‌های کالایی را به نفع بازار سرمایه دانست و گفت: تاکنون بورس‌های کالایی به صورت جدا فعالیت می‌کردند در نتیجه از کارایی آنها کاسته شده، اما در صورت ادغام، با افزایش کارایی مواجه خواهیم شد، همچنین پیش‌بینی می‌شود که ادغام بورس‌های کالایی را تا پایان امسال داشته باشیم.

عضو هیات مدیره شرکت بورس در ادامه با اشاره به این که با وجود تکنولوژی اطلاعات و معاملات، وجود تالار نیز بی‌معنا خواهد بود، گفت: اکثر شرکت‌ها در کارگزاری‌ها معاملات را انجام می‌دهند و به تالار مراجعه نمی‌کنند. وی درباره ورود مشتقات نفتی به بورس کالا، گفت: هنوز تصمیمی‌ در این زمینه اتخاذ نشده است.

همچنین خبرگزاری «مهر» در گزارشی درباره اسامی کاندیدای مدیرعاملی شرکت بورس، اعلام کرد: ترکیب احتمالی اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس تا حدودی مشخص شده است، اما برخی از اعضای معرفی شده از سوی شرکت بورس، هنوز از طرف سازمان بورس تایید نشده‌اند.

شافعی، وزیر سابق صنایع به نمایندگی از سرمایه‌گذاری غدیر، «بت‌شکن» به نمایندگی از سرمایه‌گذاری بهمن، «آرام» به نمایندگی از سرمایه‌گذاری تدبیر، «روحی» به نمایندگی از سرمایه‌گذاری توسعه ملی، «برزنی» به نمایندگی از کارگزاری بانک اقتصادنوین، «قائمی» به نمایندگی از سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی و «عجمی» به نمایندگی از کارگزاری آرمون بورس هفت عضو احتمالی هیات‌مدیره شرکت بورس خواهند بود که البته هنوز برخی از این افراد به تایید سازمان بورس نرسیده اند.

این در حالی است که رایزنی‌ها نیز در مورد مدیرعامل شرکت بورس همچنان ادامه دارد و دکتر هوشنگ نادریان رییس سازمان حسابرسی، دکتر غلامرضا زال‌پور از سرمایه‌گذاری توسعه صنایع‌بهشهر، علی‌اکبر هاشمیان دبیر‌کل بورس‌فلزات‌، ثابت از صندوق بازنشستگی و هادی بیدختی همچنان از گزینه‌های کسب این سمت هستند.