اولین همایش ملی «مالیات - حسابداری» در کشور

گروه بورس- مجید اسکندری: اولین همایش ملی «مالیات- حسابداری» با همت انجمن حسابداری ایران امروز در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود. «ناصر پرتوی»، دبیرکل انجمن حسابداری ایران در این زمینه گفت: همایش «مالیات- حسابداری»، سومین همایش سالانه این انجمن است که با هدف طرح موضوع‌های نوین در عرصه مالیاتی، بررسی و تحلیل تجربه دیگر کشور‌ها، ارائه پژوهش‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی در قانون مالیات‌های مستقیم و سایر نقطه‌نظر‌های جدید مالیاتی با حضور اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت اموراقتصادی و دارایی، مدیران سازمان حسابرسی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، مدیران ارشد سازمان امورمالیاتی، اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و بیمه‌ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی، استادان دانشگاه، اعضای شورا‌ی‌عالی جامعه حسابداری رسمی و انجمن حسابداران خبره و مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره واحد‌های اقتصادی برگزار می‌شود.

دبیر همایش ملی «مالیات- حسابداری» درباره محور‌های این همایش گفت: این همایش با محور‌های مالیات بر ارزش افزوده، ضرورت بازنگری در ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌ها، حسابداری و شفاف‌سازی مالیاتی، سیاست‌های مالیاتی دولت، ضرورت بازنگری در قانون مالیات‌ها در آستانه ورود به WTO، مالیات تجارت الکترونیک، مالیات محیط‌زیست، اثر افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی بر مالیات شرکت‌ها و مالیات و ارگان‌های حسابداری برگزار می‌شود.

پرتوی با اشاره به اهمیت همایش یاد شده گفت: این همایش با حضور بیش از ۱۱۰۰شرکت‌کننده برگزار خواهد شد که همه جزو استادان محسوب می‌شوند و در نوع خود، بی‌نظیر است.

از سوی دیگر، به دلیل اهمیت بحث‌ مالیات و لزوم توجه بیشتر و تخصصی‌تر به این مقوله، لزوم ایجاد تشکلی قانونی به نام «مشاوران رسمی مالیاتی» احساس می‌شود که می‌توان از طریق برگزاری این همایش به طرح این موضوع مهم پرداخت. وی افزود: به منظور جلوگیری از فعالیت دلالان مالیات و پیشگیری از وقوع مفاسد اقتصادی، لازم است از تجربه و دانش مدیران بازنشسته سازمان امورمالیاتی به عنوان مشاوران رسمی مالیاتی بهره‌گیری شود.