«حجم مبنا» به دستکاری قیمت‌ها کمک می‌کند

برای دستیابی به بازاری کارا باید محدودیت نوسان ۲ تا ۵ درصدی برداشته شود

خبرگزاری فارس- کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: به کارگیری اهرم حجم مبنا به معنای دستکاری علنی در قیمت سهام بوده و این سیستم که منجر به تغییر قیمت سهام در پایان وقت می‌شود، کاملا اشتباه است. علی جهانخانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با انتقاد از ادامه به کارگیری اهرم حجم مبنا در معاملات سهام اظهار داشت: به‌کارگیری اهرم حجم مبنا به معنای دستکاری علنی در قیمت است و این اقدام در اکثر بورس‌ها یک جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: چنین پدیده‌ای در بورس هیچ کشوری به کار گرفته نشده و حجم مبنا باعث گمراهی سهامداران می‌شود و بر خلاف قوانین بازار سرمایه‌ است. استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مطلب که در بورس سایر کشورها مهم نیست که چه تعداد از سهام شرکت‌ها به طور روزانه معامله شود تاکید کرد: در بورس‌های کارآمد مهم این است که در قیمتی مشخص عده‌ زیادی قادر به خرید و فروش سهام باشند و به عبارتی دیگر تعداد ‌اندک معامله سهام باعث شک کردن در صحیح بودن آن معامله نیست. وی ادامه داد: توصیه می‌کنم تعدیل قیمت پایان سهام به لحاظ تاثیر حجم مبنای سهام برداشته شود. جهانخانی در پاسخ به این سوال که با این وجود آیا محدوده نوسان ۲درصدی قیمت نیز توجیه دارد یا خیر گفت: مشخص کردن محدوده‌ای از نوسان روزانه قیمت سهام باعث کند و سخت شدن معاملات می‌شود و مانع از انجام داد و ستد روان و آسان سهام می‌شود و در واقع محدود کردن نوسان قیمت‌ها به دستکاری در قیمت‌ها کمک کرده است. وی افزود: برای قرار گرفتن در مسیر رسیدن به بازاری کارا و عمیق باید با حذف اهرم حجم مبنا، محدوده نوسان۲ یا ۵ درصدی روزانه سهام برداشته شود. نویسنده چندین کتاب از جمله بورس اوراق بهادار در رابطه با گسترش تالارهای منطقه‌ای در چند سال اخیر گفت: اصولا اعتقادی به گسترش فیزیکی و جغرافیایی بورس ندارم، چون با انقلاب تکنولوژی مخابرات، شرایطی به‌وجود آمده که می‌توان به جای صرف هزینه‌های زیاد از طریق اینترنت، امکان دسترسی اطلاعات را در اختیار همگان قرار داد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مقطعی بورس با راه‌اندازی تالارهای منطقه‌ای در مراکز استانی به شهرستان‌ها کشیده شد که قیمت‌های سهام شرکت‌ها در اوج بودند و با توجه به کاهش بهای سهام و متضرر شدن اکثر سهامداران شهرستانی، این گروه از مردم کشور تجربه تلخی دارند که به این زودی و راحتی هم نمی‌توان اعتماد آنان را جلب کرد. جهانخانی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر و با استفاده از الگوهای جهانی، بورس اوراق بهادار تهران از وضعیت ناکارآمدی و ضعف‌های موجود خارج شود.