ایسنا- نحوه رای‌گیری، انتخاب هیات‌مدیره و تصمیم‌گیری در مجمع شرکت بورس اگرچه مطابق با قانون تجارت است، اما ممکن است با توافق به شکل دیگری عملیاتی شود، تا با عادلانه و شفاف بودن آن حق و حقوق همه را نیز در بر بگیرد. محمدرضا رهبر، عضو هیات اجرایی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، به تشکیل جلسه هیات موسس شرکت بورس در ۲۰ مهر‌ماه اشاره کرد و افزود: در این جلسه هیات‌مدیره شرکت بورس، حسابرس مورد اعتماد و روزنامه کثیرالانتشار خود را انتخاب کرده و اساسنامه به تصویب خواهد رسید و شرکت نیز کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کارگزاران نماینده‌های خود را انتخاب کرده و پس از انتخاب کاندیدها برای اینکه تشتت آرا وجود نداشته باشد، این امکان وجود دارد که چند نفر از کارگزاری‌هایی که کاندیدا هستند به نفع دیگری کنار بروند، خاطرنشان کرد: تا پنج نفر باید داوطلب عضو هیات‌مدیره شرکت بورس باشند که طبق معمول باید دو یا سه نفر از کارگزاران انتخاب شوند، همچنین نهادهای مالی نیز در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

رهبر با بیان این نکته که دو ایده در مورد حق رای از سوی کارگزاران و نهادهای مالی وجود دارد، ادامه داد: این امکان وجود دارد که در انتخابات همه بتوانند به گروه‌های دیگر رای دهند و یا هر یک از گروه‌ها یعنی کارگزاران و نهادهای مالی در مورد خود تصمیم‌گیری کنند، اما هنوز این تصمیم‌ها قطعی نشده است.

عضو هیات اجرایی شرکت بورس با اشاره به اینکه هر کس آزاد است کاندیداتوری خود را اعلام کند و سهامداران حقیقی نیز بهتر است که توافقی را قبلا با هم داشته باشند که در روز رای‌گیری کارها به سهولت انجام شود، اظهار کرد: در صورت حضور همه سهامداران حقیقی و رای از سوی آنان، امکان انتخاب یک عضو هیات‌مدیره را خواهند داشت، البته این امر بستگی به درصد حضور صاحبان سهام در مجمع و چگونگی رای گیری آنان خواهد داشت.

رهبر در پاسخ به حضور بیش از یک نفر از سهامداران حقیقی در هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: این کار امکان‌پذیر نیست مگر اینکه رای سایر گروه‌ها را اتخاذ کنند، اما به نظر می‌رسد که نتوانند دو عضو داشته باشند.

وی مشارکت کارگزاران، نهادهای مالی و اشخاص حقیقی را بسیار مهم دانست و افزود: همه باید به فکر شرکت باشیم نه گروه خاص. همچنین افرادی باید تعیین شوند که صلاحیت آنها مورد تایید سازمان قرار گیرد.

این کارگزار بورس اوراق بهادار در مورد پیش‌نویس آیین‌نامه دست‌کاری قیمت‌ها و اینکه گروهی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی روی آن انجام می‌دهند، گفت: گروهی در کارگزاری به دنبال پیگیری این پیش‌نویس هستند، بنابراین پس از اخذ تمام نقطه نظرات این پیش‌نویس نهایی خواهد شد.

رهبر به اهمیت آیین‌نامه مقابله با دست‌کاری قیمت‌ها و اثربخشی آن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با درست طراحی نشدن این آیین نامه ممکن است بسیاری از افراد بی گناه در این راه صدمه ببینند و یا بعضی‌ها از مجازات رهایی یابند، بنابراین نه تنها باید پیش‌نویس کاملا حرفه‌ای و منطقی تهیه شود، بلکه باید تمام جهات در آن رعایت شود.

به گفته وی پیش‌نویسی که تاکنون تهیه شده به‌رغم مزیت‌هایی که دارد دارای نواقص عمده‌ای است و ابهامات زیادی دارد که ممکن است تغییرهای متعددی در برخی مفاد آن صورت گیرد.