امروز 13 نماد بازگشایی می‌شود

گروه بورس- در حالی که قرار بود دیروز نماد شرکت‌های گروه روی و شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ایران‌خودرو بازگشایی شود، نقص سیستم فنی رایانه بورس در تالارهای شهرستان‌ها مانع از بازگشایی نمادها شد. این اقدام بورس براساس اطلاعیه ‌این سازمان در راستای برقراری فرصت یکسان و اصل دسترسی برابر سهام سهامداران کشور در تالارهای تهران و دیگر استان‌‌‌ها صورت گرفت. خبرهای دریافتی حکایت دارد که امروز نماد ۱۳ شرکت بازگشایی می‌شود.

به نوشته خبرنگار ما، جریان هنگ کردن دستگاه‌های بورس این‌گونه بود که در ساعت ۹:۴۸ صبح سازمان بورس طبق اطلاعیه‌ای از بازگشایی ۱۳ نماد از جمله چند نماد از صنعت خودرو و چند نماد از گروه روی خبر داد اما از ساعت ۱۰:۳۰ تمام سیستم‌های معاملاتی تالار فرعی و شهرستان‌ها با مشکل مواجه شد و از این ساعت به بعد به دلیل هنگ‌کردن نرم‌افزار معاملاتی هیچ کارگزار حاضر در تالار فرعی و شهرستان‌ها قادر به انجام دادوستد نشد.

در پی این حادثه سازمان بورس در ساعت ۱۲:۰۷ با صدور اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد براساس گزارش‌های دریافتی، تالارهای استانی برای دسترسی به سامانه معاملاتی با مشکل فنی مواجه نشده‌اند. بنابراین به منظور رعایت انصاف و عدالت، بازگشایی نمادهای پیغام داده شده به جلسه معاملاتی بعدی موکول می‌شود.

اعلام قبلی

طبق اعلام قبلی سازمان بورس اوراق بهادار قرار بود نماد معاملاتی ۵ شرکت خودرویی ایران خودرو، مهرکام پارس، چرخشگر، نیرومحرکه و محور خودرو بعد از منتفی شدن معامله عمده بانک پارسیان و نماد ۴ شرکت معدنی باما، فرآوری مواد معدنی ایران، کالسیمین وملی سرب و روی ایران بعد از صدور اعلامیه شفاف‌سازی و نماد ۴ شرکت پارس خزر، ایتالران، عمران و توسعه فارس و فرآورده‌های تزریقی ایران بعد از برگزاری مجمع و تعدیل پیش‌بینی سود بازگشایی شود.

در همین حال خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «بازتاب» عدم بازگشایی ۱۳ نماد اعلام کرد که این مساله منجر به موضع گیری برخی از کارگزاران شد.

گلایه‌ها

یکی از کارگزاران فعال در تالار منطقه‌ای مشهد با ابراز گلایه از این وضعیت به خبرنگار «فارس» می‌گوید: به نظر می‌رسد این اتفاق ناشی از اراده برخی افراد با هدف کنترل بازار باشد.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت بازگشایی گروه روی و گروه خودرویی در نتیجه عدم انجام معامله عمده پارسیان این شائبه وجود دارد که نرم‌افزار معاملاتی به عمد دست‌کاری شده است.

وی در پاسخ به این سوال که مگر در گذشته و روزهای قبل، سیستم معاملاتی با مشکل مواجه نمی‌شد، اظهار داشت: در ساعات اولیه اکثر روزها کارگزاران شهرستانی با مشکلاتی در سیستم معاملاتی روبه‌رو می‌شدند که این داستان از قرار پایانی نخواهد داشت اما در شرایطی که بعد از مدت‌ها قرار به بازگشایی نمادهای روی شد، به نظر می‌رسد برخی فشارهای موجود موجب دست کاری در نرم‌افزار معاملاتی شده است.

این کارگزار ادامه داد: به نظر ما کارگزاران شهرستانی، کل معاملات دیروز باید ابطال شود، چرا که به جز کارگزاران تالار اصلی حاضر در تهران، باقی تالارهای منطقه‌ای و همچنین تالار فرعی از انجام سفارش‌های خرید سهام شرکت‌هایی چون صدرا، بانک ملی، توسعه معادن و فلزات و... محروم شدند و حق سهامداران شهرستانی پایمال شده است.

این اظهار نظر از سوی دیگر کارگزار تهرانی تکذیب شد.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری با اشاره به سابقه چند ساله مشکل نرم‌افزار معاملاتی به فارس گفت: چنین برداشت‌هایی به هیچ عنوان بر واقعیت‌ها استوار نیست و تنها برآمده از احساسات و جبهه‌گیری‌های دیگر همکاران است.

وی ادامه داد: همه کارگزاران به خوبی می‌دانند که این نرم‌افزار همواره مشکلاتی را برای کارگزاران و سهامداران به وجود آورده که دیروز نیز یکی از آن مشکلات همیشگی اتفاق افتاد.

این کارگزار با اشاره به انجام معاملات سالم بر روی سهام با طرفدار و دارای صف خرید گفت: دلیلی برای ابطال کل معاملات وجود ندارد، چرا که با هنگ کردن نرم‌افزار، کارگزاران شهرستانی و تالار فرعی دستورهای خرید را از طریق تالار اصلی پیگیری کردند که با توجه به صف‌های طولانی خرید برخی شرکت‌ها به مانند گذشته کارگزاران محدودی قادر به خرید سهام ارزشمند بازار شدند. با این همه و در شرایط بینابینی می‌‌توان گفت که مشکل اصلی نه اراده برخی افراد، نه حساسیت برخی شرکت‌ها، نه شائبه دست کاری و نه مساله خاصی جز وجود نرم‌افزاری است که بارها کارشناسان و کارگزاران به وجود مشکل ساز آن تاکید کرده‌اند و مدیران قدیم و جدید سازمان بورس با قبول عدم کارآیی سیستم معاملاتی کنونی، قول نصب نرم‌افزار «آتوس» را پایان سال داده‌اند که به نظر می‌رسد با راه‌اندازی و انجام مراحل آزمایشی این نرم‌افزار حداقل در ابتدای سال ۸۶ دیگر شاهد چنین مسائل و موضع‌گیری‌هایی نباشیم.