اعظم شریفی

فعالان بازار سرمایه و سهامداران، این روزها در انتظار انتشار گزارش‌های شرکت‌های بورسی برای آگاهی از عملکرد این شرکت‌ها در نیمه نخست امسال هستند. با توجه به اینکه بازار در انتظار باز شدن نمادهای متوقف گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه آن که تحت‌تاثیر معامله بانک پارسیان بسته شده‌اند است، به نظر می‌رسد سهامداران بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به اطلاع‌رسانی به موقع از سوی سازمان بورس اوراق بهادار حساس شده‌اند، چراکه با توجه به قیمت‌هایی که سهام این شرکت‌ها در آن بسته شده‌اند، سهامداران پیش‌بینی افزایش قیمت برای آنها را دارند و به این ترتیب شاهد افزایش تقاضا برای سهام گروه ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه آن خواهیم بود که بالطبع افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

سهامداران با در نظر گرفتن این مساله که ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه آن از معامله ۲/۲۸درصد سهام بانک پارسیان در قیمت ۲۰۴۰ریال در حدود ۱۹۳میلیارد تومان سود کسب کرده‌اند، استدلال می‌کنند که چون بیشتر این سود به صورت غیرمستمر است، عملا به قیمت سهام اضافه خواهد شد.

در مدلی ساده برای محاسبه قیمتی که یک نماد بسته‌شده در آن باز خواهد شد به این ترتیب عمل می‌شود که:

قیمت روز = قیمت بسته‌شده + P/E × تعدیل EPS‌

سایت ایران تحلیل در گزارش خود مبلغ تقریبی تعدیل سود گروه ایران‌خودرو را ۲۳۹ریال اعلام کرده است. با توجه به اینکه نماد ایران‌خودرو در قیمت ۲۹۲۸ریال در تاریخ ۲۷ شهریورماه بسته‌شده است می‌توان به طور تقریبی کمیت باز شدن سهام ایران‌خودرو را محاسبه کرد. اما افزایش قیمت گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاثیر مثبت بر شاخص همراه خواهد بود. به طور تقریبی با توجه به سرمایه چهارهزار و ۵۰۰میلیارد ریالی این شرکت به ازای هر ۳تومان افزایش قیمت ایران‌خودرو می‌توان انتظار رشد یک واحدی شاخص بورس را داشت. عملکرد مطلوب برخی صنایع و افزایش قیمت در آنها نظیر صنایع معدنی و پتروشیمی، دارویی و حتی خودرو و به‌ویژه در بعضی شرکت‌ها در ۶ماه اول امسال این مساله همراه با رونق دوباره بازار بورس اوراق بهادار طی شهریورماه می‌تواند موجب استقبال دوباره سهامداران و ادامه رشد شاخص باشد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد بورس اوراق بهادار بتواند در ۶ماه دوم سال نیز رونق کافی داشته باشد و تمایل به افزایش خریدار سهامداران ادامه یابد. با این حال به نظر می‌رسد که شرکت ایران‌خودرو باید هر چه سریع‌تر گزارش نهایی خود را در خصوص این معامله منتشر کند و مشخص کند که علاوه ‌بر تاثیر انجام این معامله بر روی شرکت‌های زیرمجموعه، آیا وجه این معامله به‌طور قطعی از سوی خریدار به فروشنده منتقل شده است یا خیر؟ در حالی‌که قرار بود ۹ روز بعد از معامله گزارش مزبور منتشر شود، بیش از ۹ روز از انجام این معامله گذشته است. اما هیچ گزارشی منتشر نشد.