مهر- ظرف پنج ماه اول امسال ۶درصد اهداف بودجه‌ای دولت در خصوصی‌سازی (واگذاری سهام) محقق شد.

درآمد دولت از واگذاری سهام در ۵ماه اول امسال به ۱۹۶میلیارد ریال رسید و این در حالی است که بر طبق رقم مصوب بودجه‌ای، درآمد دولت از این محل ظرف مدت فوق باید به ۳هزار و ۸۳میلیارد ریال می رسید. براساس این گزارش، عدم تحقق درآمد دولت از محل واگذاری سهام در ۵ماه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه‌ای تنها ۹۴درصد بوده است.

این گزارش می افزاید: درآمد دولت از محل واگذاری سهام در ۵ماه اول سال گذشته ۹۷۰میلیارد ریال بود که این رقم در ۵ماه اول امسال به ۱۹۶میلیارد ریال کاهش یافت.

در عین حال، در ماه قبل مقام معظم رهبری بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی را به سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اجرا ابلاغ کرده‌اند. کارشناسان اقتصادی هم معتقدند که با اجرای دقیق بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی، تحول عظیمی در اقتصاد ایران به خصوص در بخش خصوصی‌سازی صورت خواهد گرفت.

برطبق این بند از اصل ۴۴، ۸۰درصد از سهام بنگاه‌های بزرگ دولتی به بخش‌های خصوصی، شرکت‌های تعاونی سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیردولتی واگذار می‌شود.

بر طبق برنامه قرار است، با اجرای بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی و طی ۱۰سال آینده نهصد هزارمیلیارد ریال از مالکیت‌های دولت در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار گیرد.

البته از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۴ فقط ۲۷هزار میلیارد ریال خصوصی‌سازی صورت گرفته است و چون عزم دولت نهم افزایش واگذاری‌ها و گسترش خصوصی‌سازی است، پیش‌بینی می‌شود با فرمان مقام معظم رهبری در مورد بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی، روند خصوصی‌سازی در ایران شتاب بیشتری گیرد.