گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار پس ازدو روز تاثیرپذیری از معاملات ضعیف سایپا، روز گذشته با رشد قیمتی این نماد شاهد از سرگیری روند رشد خود بود. در بازار دیروز شاخص در ۱۵ دقیقه نخست بازار تحت تاثیر تشکیل صف خرید برای سهام صنعتی دریایی ایران (صدرا) با تاثیر ۳۵/۰ واحد و معاملات مناسب دو نماد نفت بهران و مهرکام پارس با تاثیر ۹۷/۰ واحد، با رشد ۸/۱ واحدی مواجه شد. این رشد در شرایطی ثبت شد که معاملات رو به بهبود سایپا با تاثیر منفی ۴۵/۰ واحد مانع از رشدشاخص شده بود.در پایان ساعت اول معاملات، بازار تحت‌تاثیر عرضه دومیلیون سهم سرمایه‌گذاری بانک ملی با تاثیر ۷۹/۳ واحد و عرضه سه میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با تاثیر مثبت ۱/۲ واحد و با تاثیر ۴۳/۰ واحدی تراکتورسازی ایران، به رشد ۹ واحدی رسید.بازار در ساعت ۹ و ۵۷ دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۲۵میلیون سهمی سایپا درنرخ ۳ و ۶۹۶ ریال بود. این رشد در ساعت ۱۰ و ۴۱ دقیقه با افزایش تاثیر نماد صندوق بازنشستگی با ۵ واحد مثبت به ۲/۱۶ واحد رسید. این رشد در شرایطی ثبت شد که دو نماد سرمایه‌گذاری شاهد و معادن و فلزات نیز درمجموع ۳/۱ واحد بر شاخص در این زمان افزودند. بازار در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۹۹۰هزار سهمی نفت بهران در نرخ ۱۴هزار و ۶۲۷ ریال بود.همچنین در ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه معامله بلوک ۴۶/۶میلیون سهمی لاستیک دنا در نرخ ۵هزار و ۹۳۰ ریال و در نماد «ژفرعی یک» انجام شد. پیش از انجام این معامله بازار شاهد جابه‌جایی دو بلوک ۵/۱ و ۴۶/۱میلیون سهمی سایپا در نرخ ۳هزار و ۷۴۰ ریال بود. در ساعت ۱۱ و ۵۱ دقیقه با توجه به افزایش تاثیر نماد نفت بهران به ۴۸/۱ واحد و تاثیردو واحدی نماد سرمایه‌گذاری مسکن بازار ۳/۲۱ واحد رشد شاخص را ثبت کرد.

در ساعت ۱۲ و ۲ دقیقه دومین معامله عمده بازار در نماد «ژفرعی ۲» مربوط به دادوستد یک بلوک ۱۰میلیون سهمی سرمایه‌گذاری شاهد بود. این بلوک در نرخ ۴هزار و ۳۵۱ ریال رقم خورد.

با انجام این معامله و با تاثیر مثبت یک واحدی نماد سایپا و تاثیر ۱۶/۱ واحدی نماد سرمایه‌گذاری ساختمان و تاثیر ۵۷/۲ واحدی عرضه یک میلیون سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، شاخص با رشد ۶/۳۰ واحد آخرین روز هفته سوم شهریور ماه را به پایان رساند.