مرکز تحقیقات سازمان بورس اعلام کرد: در راستای اجرای ماده 8 آیین‌نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار مصوب 17/5/84 شورای بورس مبنی بر نحوه انجام معامله و حذف نام شرکت در تابلوی غیررسمی، دستورالعمل نحوه انجام معاملات در تابلوی غیررسمی در 13 ماده تدوین شده است.

شرایط دشوار معامله در تابلوی چهارم اعلام شد
گروه بورس - دستورالعمل نحوه انجام معاملات در تابلو غیررسمی در 13 ماده تدوین و منتشر شد.

مرکز تحقیقات سازمان بورس اعلام کرد: در راستای اجرای ماده 8 آیین‌نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار مصوب 17/5/84 شورای بورس مبنی بر نحوه انجام معامله و حذف نام شرکت در تابلوی غیررسمی، دستورالعمل نحوه انجام معاملات در تابلو غیررسمی در 13 ماده تدوین شده است.براساس این گزارش، صاحب‌نظران و کارشناسان بازار سرمایه می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند. متن دستورالعمل نحوه انجام معاملات در تابلو غیررسمی به شرح زیر است:در راستای اجرای ماده 8 آیین‌نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار، در خصوص نحوه انجام معامله سهام شرکت‌ها در تابلوی غیررسمی، دستورالعمل نحوه انجام معاملات در تابلوی غیررسمی به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس رسید.ماده 1- شرکت‌هایی که سهام آنها باید با توجه به شرایط مندرج در ماده 7 آیین‌نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار به تابلو غیررسمی انتقال داده شوند با تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس تعیین خواهند شد.
ماده ۲- کارگزاران باید پس از احراز شرایط لازم، مجوز مورد نیاز برای فعالیت در تابلوی غیررسمی را برای سهام شرکت یا شرکت‌ها‌ی معین، از هیات‌مدیره سازمان اخذ کنند.
ماده 3- هنگام اخذ سفارش خرید یا فروش از مشتریان، کارگزاران باید از فرم مخصوصی که مربوط به تابلوی غیررسمی است، استفاده و قسمت توضیحات سفارش خرید یا فروش را به مهر زیر که مشتری نیز انتهای آن را امضاء می‌کند ممهور کنند:«اینجانب ضمن اطلاع کامل و دقیق از شرایط معاملات بازار غیررسمی تصمیم به خرید (فروش) سهام فوق‌الذکر تحت شرایط مندرج در این دستور خرید (فروش) گرفته‌ام. نام و امضاء»ماده 4- کلیه سفارش‌ها‌ی خرید و فروش در تابلوی غیررسمی فقط با قیمت محدود (Limit Order) اخذ می‌شود. ماده 5- انجام معاملات در تابلوی غیررسمی مشمول محدودیت نوسان قیمت نخواهد بود.
ماده ۶- سهام هر شرکت در تابلوی غیررسمی یک روز در هفته قابل معامله خواهد بود. روز و ساعت انجام معامله توسط هیات‌مدیره سازمان مشخص خواهد شد.ماده ۷- نحوه انجام معاملات در تابلوی غیررسمی به صورت توافقی بوده و کارگزار صرفا سفارش‌ها‌ی توافق شده را جهت انجام در سامانه معاملات وارد می‌شود.ماده ۸- در صورتی که برای یک سهم خاص بیش از یک کارگزار مشخص شده باشد، نحوه انجام معامله براساس شرایط قیمت تعادلی خواهد بود. به نحوی که کلیه کارگزاران سفارش‌ها‌ی خود را در زمان مجاز ورود سفارش‌ها‌ وارد سامانه معاملات کرده و در پایان این زمان، قیمت براساس روش تعادلی فعلی محاسبه و کلیه معاملات انجام شده ثبت می‌شوند. ماده ۹- اعلامیه‌های خرید و فروش ‌و برگ سپرده سهام شرکت‌های مورد معامله در تابلوی غیررسمی، در رنگ‌های متفاوت با اعلامیه های رایج در سایر تابلوها صادر می‌شود.ماده ۱۰- کارگزاران در زمان انجام معاملات، مجاز نیستند سفارش‌ها‌یی را که در همان جلسه معاملاتی از مشتریان دریافت کرده‌اند، اجرا کنند.
ماده 11- قیمت معاملات نمادهای تابلوی غیررسمی در شاخص لحاظ نمی‌شود و صرفا اطلاعات معاملات در سامانه معاملات نگهداری می‌شود.ماده 12- فروش مجدد سهام خریداری شده در تابلوی غیررسمی توسط سهامداران جزء (دارنده کمتر از 5درصد از سهام شرکت) امکان‌پذیر نیست. نظارت بر این موضوع با توجه به مفاد مادة 9 همین دستورالعمل صورت خواهد پذیرفت. فروش مجدد سهام سهامداران با مالکیت بیش از 5درصد پس از کسب مجوز کتبی از ناظر معاملات امکان پذیر خواهد بود.ماده 13- کارگزارانی که در بازار غیررسمی فعالیت می‌کنند، مسوولیت پاسخگویی و توجیه قیمت معاملات انجام شده به سازمان را دارند.