سرمایه‌گذاری‌ها، سایپا و پتروشیمی‌ها رشد بازار را رقم زدند

گروه بورس - علیرضا باغانی: بازار سهام در روز گذشته، در پی چند تحول در سهم‌های مهم، روند بسیار مثبت و روانی به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، دیروز جمع‌آوری صف فروش شرکت خودروسازی سایپا تاثیر به‌سزایی در روان شدن معاملات داشت، این در حالی است که سهام شرکت مزبور در ساعات پایانی معاملات در روز سه‌شنبه یک‌میلیون و ۷۰۰هزار سهم در صف فروش داشت. برخی تحلیلگران بازار، دلیل جمع‌آوری صف فروش و مثبت شدن سهم سایپا در تابلوی اصلی بورس را انتشار خبرهایی مبنی‌بر تولید پراید جدید در نیمه دوم سال از سوی این شرکت خودروساز عنوان می‌کنند.

گفته می‌شود، سایپا قصد دارد در نیمه دوم سال محصول جدید خود را با عنوان «نیو پراید» تولید کند. نصب فرمان هیدرولیک در «نیو پراید» از جمله مشخصات این خودرو عنوان می‌شود و قیمت آن نیز بالاتر از پرایدهای فعلی است.

اما نکته قابل تامل برای جمع‌آوری صف فروش سهم سایپا این است که اگر این اتفاق ناشی از خبر تولید پراید جدید باشد، چرا بازار این قدر دیر به این خبر واکنش نشان داد، چرا که خبر مزبور مربوط به هفته‌های گذشته است. سایپا پس از گشایش نماد، روزهای بسیار بدی را گذراند و سهم این خودروساز در بازار تحت‌‌تاثیر اخباری مبنی‌بر اختلاف‌نظر در هیات‌مدیره سایپا و ادامه مخالفت مسوولان ایدرو و وزارت صنایع با قلعه‌بانی، مدیرعامل سایپا در این پست، روند نزولی به خود گرفته و به سطح نزولی ۳۶۳۳ریال رسید.

جمع‌آوری صف فروش سایپا در روز گذشته همچنین موجب شد تا زیرمجموعه‌های این غول خودروساز، از جمله سایپا آذین، سایپا شیشه و زامیاد هم معاملات نسبتا روانی داشته باشند.با این وصف، گرچه سایپا بعد از گشایش نماد، تحت‌تاثیر اخبار منفی، جایگاه خود را در میان ده شرکت برتر بورس به سرمایه‌گذاری غدیر واگذار کرد، اما فعالان و تحلیلگران بازار معتقدند که سایپا جایگاه خود را در این ماراتن به زودی به دست خواهد آورد.

صف خرید ۲۳میلیونی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز در حرکت بازار به سمت معاملات روان و قیمت تاثیرگذار بود.

دلیل افزایش صف خرید «وصندوق» اعلام پرتفوی جدید و غیربورسی شرکت مزبور به سازمان بورس عنوان می‌شود.

گفته می‌شود، در اطلاعیه پرتفوی جدید و خارج از بورس سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی که هنوز اعلام رسمی نشده، چهار پتروشیمی جهت سرمایه‌گذاری نام برده شده است. پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی برزویه از جمله شرکت‌هایی هستند که در پرتفوی اعلامی «وصندوق» بر بورس مورد اشاره قرار گرفته است که البته پتروشیمی مارون جدیدترین هدف سرمایه‌گذاری «وصندوق» است.

پتروشیمی مارون همان مجتمعی است که در هفته دولت از سوی رییس‌جمهور افتتاح شد. این مجتمع سالانه ۸/۱میلیون تن تولیدات قابل‌فروش به ارزش ۵/۱میلیارد دلار خواهد داشت.با راه‌اندازی این مجتمع که در زمره بزرگ‌ترین واحدهای تولید اتیلن و پروپیلن جهان قرار دارد، امکان استحصال اتان از گاز طبیعی و تبدیل آن به الفین فراهم می‌شود.

ارزش تولیدات این مجتمع با در نظر گرفتن نرخ کنونی محصولات پتروشیمی به ۵/۱میلیارد دلار در سال می‌رسد.

از میان پتروشیمی‌های مزبور امیرکبیر نیز در مرحله بهره‌برداری است.

«وصندوق» در آخرین گزارش خود در ۳۱/۳/۸۵ پتروشیمی‌های جم، فناوران، ایلام، امیرکبیر و برزویه را به عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود اعلام کرده بود.

پس دلیل توجه بازار به سهم «وصندوق» را می‌توان در پرتفوی شرکت جست‌و‌جو کرد و اینکه سهام پتروشیمیایی‌ها در بورس وضعیت بسیار خوبی دارند. حتی سهام برخی از این شرکت‌ها همچون پتروشیمی اصفهان در بازار پیدا نمی‌شود.

در گروه معدنی‌ها نیز با ادامه صف خرید برای فرومولیبدن کرمان، این گروه نیز روز خوبی را پشت سر گذاشت.

درباره سهم مزبور که اخیرا شایعاتی مبنی‌بر عرضه سنگین در روزهای آتی عنوان می‌شود، افزایش بهای فروم نیز از دلایل مهم رویکرد بازار سهام بیان می‌شود، گرچه عده‌ای دیگر توقف نماد کالسیمین، فرآوری مواد معدنی و باما را معتبرترین دلیل رشد سهم مزبور می‌دانند.

روز گذشته در کنار گروه خودرو، سرمایه‌گذاری و پتروشیمی‌‌ها که معاملات روانی داشتند، گروه تجهیزات هم از وضعیت مشابهی برخوردار بود و سهام تراکتورسازی، هپکو و کمباین‌سازی نیز روز معاملاتی خوبی را پشت سر گذاشت.

همچنین روز گذشته بانک‌ها و شرکت‌ها و لیزینگ هم مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفتند که از جمله آنها می‌توان به لیزینگ ایران با ۸۵۵هزار صف خرید، بانک پارسیان با ۹میلیون و ۷۰۰هزار صف خرید، بانک کارآفرین با ۶۴۴هزار صفر خرید و بانک اقتصاد نوین با ۳۱۸هزار صف خرید اشاره کرد.اما بازار سهام هفته آینده را این طور می‌توان پیش‌بینی کرد که مثبت بودن معاملات همچنان ادامه داشته باشد و معاملات حتی روند روبه‌رشد به خود گیرد.

شاید در هفته آینده پرداخت مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی وضعیت نشست زیرمجموعه‌هایش را در بورس متحول کند.معاون تامین‌اجتماعی اعلام کرد که موفقیت دولت در سال گذشته در پرداخت بدهی‌هایش به سازمان تامین‌اجتماعی زمینه‌ای شد که برای سال‌جاری مقرر شود، یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از سوی دولت به صورت سهام شرکت‌ها و ... به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت شود.