ایسنا - سازمان بورس وظیفه دارد که در راستای حذف سیستم کاغذ از بورس از نظر امنیتی و هزینه، مخاطبان را توجیه کرده و آموزش‌های لازم را ارائه دهد. زهرا نژادبهرام، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف سیستم کاغذ از معاملات بورس‌ و این که بسیاری از بخش‌های مختلف جوامع در راستای حذف سیستم بوروکراسی کاغذی هستند، گفت: این اتفاق جدیدی نیست، اما حرکت بورس در این مسیر بسیار خوب خواهد بود.

او در ادامه گفت: حذف کاغذ از سیستم معاملات بورس نه تنها فرصت‌های زیادی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند بلکه ضریب شفافیت، سرعت انتقال اطلاعات، معاملات و کوتاه کردن دست واسطه‌ها از معاملات را نیز به دنبال خواهد داشت، با این وجود صاحبان سهام اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهند داد.

نژادبهرام به خطرات ناشی از لو رفتن اطلاعات اشاره کرد و گفت: هرچه سیستم از لحاظ امنیت بالاتر باشد امکان لو رفتن اطلاعات کمتر به وجود خواهد آمد در عین حال این امکان وجود دارد که اطلاعات در شبکه‌های خاصی پنهان باقی بماند.

به گفته او چون بیشتر شرکت‌کنندگان در بازار سهام را افراد عادی تشکیل می‌دهند، بنابراین میزان آشنایی آنها با ارتباطات الکترونیکی بسیار محدود است. در کشورهای دیگر به دلیل رشد جریان بهره‌گیری از سیستم‌های رایانه‌ای و ارتباطات مجازی میزان آشنایی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بسیار بالا است.

این کارشناس بازار سرمایه به ضرورت بحث آموزش در این زمینه تاکید کرد.