گروه بورس- مجید اسکندری: ایران خودرو شرایط فروش ۸/۲۸درصد سهام بانک پارسیان متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه خود را اعلام کرد. براین اساس،‌ ایران خودرو اعلام کرد، در روز یکشنبه نوزدهم شهریورماه جاری اقدام به عرضه ۱۴۴۰میلیون سهم (معادل ۸/۲۸درصد) از سهام بانک پارسیان از طریق سازمان بورس اوراق بهادار تهران خواهد کرد. قیمت پایه هرسهم ۲هزار و ۴۰ریال تعیین شده است که ارزش کل معامله بالغ‌بر ۲۹۳۷میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال است. براساس این گزارش، متقاضیان خرید باید با مراجعه به کارگزاران سازمان بورس اوراق بهادار تهران نسبت به تکمیل برگ درخواست خرید و واریز حداقل مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال در روز انجام معامله به عنوان بخشی از بهای مورد معامله اقدام کنند. براساس این گزارش، امکان پرداخت مبلغ مزبور به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو تا روز عرضه سهام نیز وجود دارد.

ایران خودرو اعلام کرده است که خریدار می‌تواند باقی‌مانده وجه معامله را (پس از کسر ۶۰۰میلیارد ریال) به صورت نقد یا اقساط پرداخت کنند. در صورت پرداخت باقی‌مانده وجه به صورت نقد، ظرف مدت سه روز کاری، خریدار می‌تواند ۵/۴درصد تخفیف (معادل ۱۰۵میلیارد و ۱۹۲میلیون ریال) بابت واریز نقدی باقی‌مانده وجه معامله استفاده کند. همچنین خریدار می‌تواند باقی‌مانده وجه معامله را از طریق صدور و ارائه شش فقره ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط به صورت مساوی از تاریخ ۲۰/۷/۸۵ تا ۲۰/۱۲/۸۵ پرداخت کند.

براساس این گزارش، از آنجا که سهام عرضه شده متعلق به اشخاص حقوقی متعدد است، خریدار باید نسبت به خریداری کلیه سهام عرضه شده به صورت یکجا اقدام کند و مجاز به خریداری بخشی از سهام عرضه شده نیست. در غیر این صورت، باید کلیه ضرر و زیان فروشنده را که در هر حال کمتر از ۳۰۰میلیارد ریال نیست، جبران کند.

برآورد اولیه حاکی از این است که این میزان سهام باید توسط حداقل سه شخصیت حقوقی خریداری شود، چرا که طبق قوانین بانک مرکزی هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بیش از ۱۰درصد سهام بانک‌ها را در اختیار داشته باشد. همچنین اشخاص حقیقی در صورت مالکیت بیش از یک‌درصد در بانک‌ها، می‌توانند برای خود، وابستگان درجه اول و شرکت‌هایی که در آن سهامدار هستند، تقاضای تسهیلات از بانک خود کنند.

براساس تحلیل گروه بورس، به نظر می‌رسد ایران خودرو پیش از انجام این معامله باید خریدار سهام را مشخص کرده باشد و به اصطلاح می‌توان معامله مزبور را انجام شده تلقی کرد. در هر حال خریداران یک‌درصد بورس تا ۱۳روز دیگر مشخص خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ما، «هادی بیدختی» دو روز قبل در کنفرانس خبری سازمان بورس گفت که ایران خودرو از ۸ماه قبل در فکر فروش و رایزنی این میزان سهم خود در پارسیان بود. از سوی دیگر، شایعه آن مدت‌ها است که در بازار شنیده می‌شود. از این رو، بعید به نظر می‌رسد که خود ایران خودرو خریدار حقیقی و حقوقی سهم خود را نشناسد، این طور نیست؟