گروه بورس- اعظم شریفی: بلوک 18 درصدی شرکت پالایش نفت شیراز به قیمت پایه در بازار دوم فرابورس به فروش رفت تا ارزشی معادل 940 میلیارد ریال را برای فرابورس داشته باشد. بازار فرابورس در حالی معاملات دیروز را آغاز کرد که با آغاز دور جدید عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی نگاه معامله‌گران به پالایشگاه نفت شیراز بود. در بازار از هلدینگ نفت و گاز پارسیان به عنوان خریدار این بلوک یاد می‌شود. روز گذشته همزمان با افزایش عرضه‌ها در بورس اوراق بهادار، نوسانات مثبت و منفی فرابورس نیز در نمادهای ذوب‌آهن، شراز، قند شیروان و بانک دی به ثبت رسید.

بنابر این گزارش، دیروز سازمان خصوصی سازی تعداد ۱۸۴ میلیون و ۹۵۸ هزار و۸۲۰ سهم از شرکت پالایش نفت شیراز معادل ۱۸ درصد از سهام این شرکت، متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را به قیمت پایه هر سهم ۵ هزار و ۸۴ ریال عرضه کرد که با شرایط نقد و اقساط،۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۳ ساله به قیمت پایه به فروش رفت.
بر این اساس ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جا‌یی بلوک شراز به 1157 میلیارد ریال رسید. از سوی دیگر بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس ذوب‌آهن اصفهان در بازار دوم با جابه‌جایی 7 میلیون و 266 هزار سهم و با نرخ هزار و 855 ریال داشت. کمترین حجم معاملات را نیز افرانت در بازار اول فرابورس با جابه‌جا‌یی هزار و 90 سهم و با قیمت پایانی 9هزار و 695 ریال کسب کرد. بیشترین افزایش قیمت را هم صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در بازار دوم با افزایش قیمت 5 درصد و قیمت پایانی 2 هزار و 625 ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد. بیشترین کاهش قیمت را نیز گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در بازار اول با کاهش قیمت 2/4 درصد و قیمت هزار و 798 ریال از آن خود کرد. از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره مپنا با جابه‌جایی 30 هزار و 700 برگه داشت.
بازگشایی نماد آینده و توقف سه نماد
روز گذشته نماد معاملاتی آینده سازان بهشت پارس پس از ارائه اطلاعات با محدودیت دامنه نوسان 50 درصد بازگشایی شد که معاملات 5/3 میلیون سهمی را شاهد بود. نماد معاملاتی اوراق صکوک مپنا و نماد معاملاتی اوراق صکوک سامان هم به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه و نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد. در این روز، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود یک درصد کاهش داشت و در مرز 58 تا 59 هزار تومان مبادله شد.