امسال اصل 44 رفتار شاخص را تعیین می‌کند

گروه بورس- نتایج یک‌ نظرسنجی از فعالان بازار سرمایه نشان می‌دهد که مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه شناخته می‌شود.

موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری با انجام یک نظرسنجی محدود میان کاربران سایت اینترنتی و اعضای خود به بررسی عوامل موثر بر روند فعالیت بازار سرمایه و پیش‌بینی آینده آن پرداخته است. در این نظرسنجی از دیدگاه شرکت‌های صنایع پتروشیمی ایران، گسترش صنایع پیام، توسعه معادن روی ایران، صنعت بیمه، سازمان اقتصادی کوثر، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و سرمایه‌گذاری ساختمان استفاده شده است.

پیش‌بینی آینده بازار یکی از مهم‌ترین پرسش‌های موردنظر این موسسه از ذهن بسیاری از پاسخ‌دهندگان بوده است.

بازار مثبت در نیمه دوم

۸۶درصد پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی، آینده بازار را نامشخص یا بدون تغییر پیش‌بینی کرده‌اند، اما ۱۴درصد بقیه روند حرکت شاخص را در نیمه اول سال‌جاری منفی و در نیمه دوم سال، مثبت پیش‌بینی کرده‌اند.

پاسخ‌دهندگان این پیش‌بینی را متاثر از عوامل متعددی می‌دانند، اما همه آنها به اتفاق، روند مذاکرات هسته‌ای را موثرترین عامل بر بازار سرمایه می‌دانند.

اثرپذیری شاخص کل

همچنین پاسخ‌دهندگان معتقدند اجرای اصل ۴۴، بین ۶۰ تا ۸۰درصد، توان دولت در دستیابی به اهداف اقتصادی و سند چشم‌انداز بین ۴۰ تا ۶۰درصد، رونق و رکود بخش ساختمان بین ۳۰ تا ۴۰درصد،‌ کنترل و توقف نماد‌ها ۲۰ تا ۳۰درصد،‌ برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ۱۵ تا ۲۰درصد، بهای نفت ۱۰ تا ۱۵درصد و دستورالعمل‌های بازدارنده بورس حدود ۱۰درصد بر روند شاخص بورس موثرند.

در شرایط حاضر بازار سرمایه کشور با فرصت‌ها و تهدید‌هایی نیز همراه است.

اصل فرصت‌ساز

آنچه از نظرسنجی یاد شده برمی‌آید، بیشتر فعالان بازار، اجرای اصل ۴۴ و عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی را بهترین فرصت برای رشد بورس می‌دانند.

همچنین رشد فروش شرکت‌های تولیدی، رشد نقدینگی و تورم، حرکت دولت در راستای سند چشم‌انداز و انتقال سرمایه از بخش مسکن به بورس در صورت رکود بخش مسکن به ترتیب مهم‌ترین فرصت‌های پیش‌روی بازار سرمایه معرفی شده است.

از سوی دیگر، عواملی نیز بازار سرمایه را تهدید می‌کند که بیشتر شامل عوامل برون‌زای ناشی از سیاست‌های خارجی و بین‌المللی است. از منظر پاسخ‌دهندگان در این میان پرونده هسته‌ای به عنوان بزرگ‌ترین عامل ایجاد و محدودیت برابر بازار سرمایه قدعلم کرده است. همچنین به‌ترتیب ایجاد محدودیت‌های تجاری و بانکی در سطح بین‌المللی، محدودیت‌های اقتصادی و تصویب قطعنامه‌هایی علیه ایران و کشمکش‌های سیاسی متعدد خارجی در این نظرسنجی مهم‌ترین مسائل پیش‌روی بازار شمرده شده است.

این گزینه‌های ترتیبی در نظرسنجی مزبور فاقد وزن و درصد است.

اما عوامل داخلی دیگری نیز به عنوان تهدید‌های بازار سرمایه شناخته شده‌اند.

در این میان افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار مهم‌ترین عاملی است که بورس را تهدید می‌کند. همچنین فقدان فرهنگ سهامداری، دولتی بودن مدیریت بازار، وضع قوانین و آیین‌نامه‌های پی‌درپی و برخی متناقض، ایجاد انتظارات نامعقول و رواج شایعات و گرایش سرمایه‌گذاران به منافع کوتاه‌مدت به ترتیب از دیگر تهدید‌های پیش‌روی بازار سرمایه ایران شناخته شده است. موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری پس از پرداختن به فرصت‌ها و تهدید‌های پیش‌روی بازار سرمایه، چالش‌های موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران را مورد نظرسنجی قرار داده است.

سرمایه‌گذاران کنشگر نیستند

این بار نیز پرونده هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین چالش بازار سرمایه معرفی شده است.

از دیگر چالش‌های مهم می‌توان به نامشخص بودن فضای سیاسی داخلی و خارجی، رکود بورس و کاهش اعتماد عمومی، کمبود نقدینگی و کاهش حجم معاملات، کمبود مدیریت قوی و با تجربه، آماده نبودن بازار برای جذب و پذیرش سهام واگذار شده در اصل۴۴ و فرار سرمایه از بورس به بازار اولیه اشاره کرد.

اما بیشتر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، شکل‌گیری این چالش‌ها را در سطح کلان می‌دانند و معتقدند سرمایه‌گذاران نمی‌توانند تاثیر مستقیمی بر آنها داشته باشند، بنابراین در قبال آنها واکنش چندانی نمی‌توانند داشته باشند.