گروه بورس - پنج درصد سهام چهارمین شرکت مشمول اصل ۴۴ دیروز با موفقیت عرضه شد.

به گزارش خبرنگار ما، قرار بود که ۸میلیون و ۲۵۰هزار سهم قابل عرضه سهام ایرالکو دیروز عرضه شود که تنها ۷ میلیون سهم به قیمت ۱۲۰۰تومان (معادل سه درصد) عرضه شد. این در شرایطی است که بالاترین تقاضا برای خرید سهم ایرالکو تا ساعت ۱۱ دیروز کمتر از یکهزار تومان بود. ۲روز دو درصدی

در این زمان کارگزاری صنعت و معدن با عرضه یک بلوک هفت میلیون سهمی ایرالکو با قیمت ۱۲۰۰تومان تقاضا‌های موجود در بازار را تحریک کرد و باعث شد که در عرض دو دقیقه این بلوک خریداری شود و تا پایان معاملات هم عرضه دیگری صورت نگرفت. با این حال طبق اعلامیه‌های قبلی سازمان، شرکت بورس و اعلامیه منتشر شده در سامانه کارگزاران در روز گذشته قرار بود ۸میلیون و ۲۵۰هزار سهم ایرالکو عرضه شود که تنها ۷میلیون آن عرضه شد. به نظر فعالان بازار با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت ایرالکو که تنها می‌تواند دو جلسه معاملاتی دیگر داشته باشد، به نظر می‌رسد کارگزاری صنعت و معدن به منظور رشد روزانه دو درصدی در روزهای باقیمانده، بقیه سهام عرضه نشده را طی این دو روز عرضه خواهد کرد. استدلال فعالان بازار نیز این موضوع است که مجوز عرضه ایرالکو به میزان ۵درصد در حال حاضر است.به این معنی که اگر کل سهام وعده‌داده شده را طی روز گذشته عرضه می‌کرد، دیگر سهامی برای عرضه طی این دو روز باقی نمی‌ماند.

کوچک اما پرتاثیر

از سوی دیگر عرضه سهام ایرالکو در شرایطی صورت گرفت که این شرکت پیش از این در اردیبهشت‌ ماه ۸۳ به قیمت ۳۵۰تومان معامله شده بود و این عرضه مجدد سهام این شرکت را پس از ۳۷ماه میسر کرد.

همچنین خبرنگار ما گزارش می‌کند که با توجه به وجود قیمت قبلی درج شده در سامانه معاملات، عرضه روز گذشته باعث شد ایرالکو ۳۵واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بر جای گذارد. اتفاقی که در زمان عرضه شرکت‌های ملی مس و فولاد مبارکه، رخ نداد. به این معنی که دو شرکت اخیر به دلیل نداشتن قیمت پیشین در سامانه معاملات، در روز نخست عرضه، تاثیری بر شاخص‌های بورس نداشتند.

عرضه موفق

برخلاف عرضه «مپنا»، ایرالکو با استقبال بازار روبه‌رو شد چرا که حجم عرضه (کل حجم عرضه کمتر از ده میلیارد تومان است) بسیار کوچک بود، در حالی که این رقم برای مس ۶۴میلیارد تومان و برای فولاد مبارکه ۸۹میلیارد تومان بود.از سوی دیگر، نزدیکی برپایی مجمع سالانه شرکت و احتمال تخصیص ۲۰۰تومانی سود به ازای هر سهم ایرالکو در چند روز آینده، بر جذابیت خرید سهم افزوده است.در همین حال کسب تجربه سازمان خصوصی‌سازی از عرضه‌های گذشته، تحقق برنامه مسوولان ایمیدرو در خصوص تقسیم حداقل ۸۰درصد سود به شرکت‌های تحت پوشش پس از برگزاری مجمع ملی مس نیز از جمله دلایل عرضه موفق ایرالکو به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد که دولت (ایمیدرو) از عرضه ایرالکو دیگردغدغه این را ندارد که به ارزان فروشی یا گران‌فروشی متهم شود، چرا که بازار به یکباره تقاضای خود را ۲۰۰ تومان روی هر سهم افزایش داد و به نظر می‌رسد نیروهای بازار روی قیمت به یک اجماع رسیدند.