ایسنا- در نشست وزاری امور اقتصادی و دارایی و نفت که جهت اعلام فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری وزارت نفت برگزار شد، تنها اولویت‌بندی صورت گرفته و مقرر شد فهرست نهایی شرکت‌های مشمول در هفته جاری اعلام شود.

اسماعیل غلامی، معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی، به بحث و تبادل نظر درباره واگذاری شرکت‌های مادر تخصصی در این جلسه اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که این شرکت‌ها حالت حاکمیتی دارند از فهرست خارج و زیرمجموعه‌های آنها واگذار خواهد شد. وی واگذاری شرکت‌های وزارت نفت در سه اولویت را یکی از مهم‌ترین موارد این نشست اعلام کرد و افزود: یک دسته شرکت‌هایی هستند که تولیدی بوده و مشکل آزادسازی قیمت محصولات را ندارند و در اولویت نخست واگذاری قرار خواهند گرفت.

غلامی ادامه داد: شرکت‌های تولیدی که هنوز مجوز آزادسازی قیمت محصولات را ندارند در اولویت دوم قرار خواهند داشت، ارزش این شرکت‌ها با اخذ مصوبه دولت افزایش خواهد یافت، به طوری‌که این گونه شرکت‌ها نیز مشمول واگذاری خواهند شد.

وی طرح‌های نیمه تمام را سومین اولویت وزارت نفت برای واگذاری اعلام کرد و گفت: دو نظریه برای این شرکت‌ها وجود دارد، یکی این‌که از محل فروش ۷۰درصد سهام شرکت‌هایی که به فروش می‌رسد، طرح‌های نیمه‌تکمیل، به اتمام برسد و نظریه دیگر این است که اگر طرح نیمه‌تکمیل مشتری دارد، قطعا به فروش خواهد رسید.

به گفته وی، در این نشست نظرات متفاوتی در مورد واگذاری یا عدم واگذاری این شرکت‌ها انجام شد که این موضوع به جمع بندی و نتیجه نهایی نرسید. معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره تعداد شرکت‌های مشمول واگذاری توضیح داد: این وزارتخانه دارای ۱۳۳ شرکت بوده که ۱۳ شرکت آن تولید نفت و گاز و جزو استثنائات بند (ج) مقام معظم رهبری است و قابل واگذاری نخواهد بود، ۱۲۰ شرکت باقی می‌ماند که واگذار خواهند شد. تفکیک این تعداد شرکت به سه گروه با اولویت یک، دو و سه، هفته آینده مشخص خواهد شد. تقریبا ۲۰ شرکت برای امسال و الباقی شرکت‌ها در اولویت واگذاری بعدی قرار خواهند گرفت.

غلامی‌ در ادامه تاکید کرد: شرکت‌هایی که موضوع بند (الف) هستند باید تا پایان برنامه پنجم و غیر صدری‌ها در برنامه چهارم باید تکمیل شوند که با این وجود تا دو سال دیگر بیشتر فرصت نداریم. وی در پاسخ به این پرسش که با آماده‌سازی لیست شرکت‌ها، از دو هفته بعد شرکت‌ها واگذار خواهند شد؟ گفت: چون شرکت‌های نفتی بزرگ بوده و باید از طریق بورس عرضه شوند و اگر مزایده باشد حرف و حدیث‌ها بیشتر خواهد شد، بنابراین مقرر شده کار‌های مقدماتی آنها برای ورود به بورس هر چه سریع‌تر انجام شود.