مهر - غلامرضا حیدری کرد زنگنه از پایان یافتن کار کارشناسی مرحله دوم و سوم واگذاری سهام عدالت تا پایان شهریور ماه سال جاری و واگذاری سهام جدید از مهر ماه خبر داد و گفت: همچنین سود سهام مرحله اول واگذاری‌ها از آبان ماه سال جاری آماده پرداخت است. رییس سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط با واگذاری سهام در مراحل دوم و سوم گفت: مراحل دوم و سوم توزیع سهام عدالت در کشور مربوط به روستاییان، عشایر و نیروهای مسلح، انتظامی، بازنشستگان و کارمندان کشور است.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه از پایان یافتن زمان کارشناسی‌ها تا پایان شهریور ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با پایان یافتن کار کارشناسی در زمینه توزیع سهام عدالت مراحل دوم و سوم، از مهر ماه سال جاری کار واگذاری سهام عدالت به اقشار یادشده شروع خواهد شد.

وی به دستوالعمل‌ها، فرآیندها و اقدامات به‌عمل آمده در زمینه فرم‌های الکترونیکی و همچنین هماهنگی‌هایی که با استان‌هادر خصوص واگذاری‌های سهام در مراحل دوم و سوم صورت پذیرفته اشاره کرد و افزود: در این زمینه کارهای بسیار عظیمی صورت پذیرفته که حدود ۱۴‌برابر حجم کار کنکور سراسری است.

کرد زنگنه در ارتباط با زمان توزیع سود سهام عدالت مرحله اول گفت: با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌ها در ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری، از آبان ماه وضعیت سود شرکت‌ها مشخص و آماده پرداخت می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی نحوه پرداخت سود سهام عدالت مرحله اول را از طریق سرمایه‌گذاری‌های استانی و نسبت به سهام هر استان دانست و تصریح کرد: پس از واگذاری سود سهام مرحله اول واگذاری‌ها به سرمایه‌گذاری‌های استانی و تشکیل مجمع، سود مشخص شده بین تعاونی‌ها تقسیم و از طریق تعاونی‌ها به مردم پرداخت می‌شود.

همچنین مشاور وزیر صنایع در گفت‌و‌گو با فارس گفت: هنوز تصمیم‌گیری در خصوص مزایده بلوکی خارجی و یا داخلی سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه به نتیجه‌ای نرسیده و نهایی نشده است. ایرج اکبریه ابراز داشت: وزارت اقتصاد و دارایی با کمک وزارت صنایع در صدد است تا سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه را به مزایده داخلی یا خارجی بگذارد.

وی ادامه داد: اما این تصمیم تاکنون نهایی نشده و مواردی چون میزان سهام و زمان مزایده هنوز مشخص نشده است. وی افزود: کلیات این موضوع در هیات‌عالی واگذاری تایید شده، اما هنوز نهایی نشده است. به گفته مشاور وزیر صنایع تا پایان خرداد نیز احتمال آگهی مزایده این دو شرکت بعید است و شاید این تصمیم در تیر و یا مردادماه عملی شود. اکبریه در پاسخ به این سوال که موضوع واگذاری درصدی از سهام ایران خودرو به دو مشتری خارجی به کجا انجامید گفت: وزارت صنایع در این رابطه هنوز تصمیمی نگرفته است.

سهام شرکت‌های نفتی در هیات‌عالی واگذاری

از سوی دیگر، سید مهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با ایسنا، به اولین جلسه کارگروه بیمه که در ۱۲خرداد ماه تشکیل شد اشاره کرد و گفت: در این جلسه اصلاح ساختار بیمه‌ها برای پذیرش در بورس مورد توجه قرار گرفت، چون شرکت‌های بیمه‌ای هنوز مراحل اولیه را طی می‌کنند، بنابراین هرکدام که زودتر آماده شود واگذاری آن صورت خواهد گرفت، اما در حال حاضر اولویت خاصی وجود ندارند. وی درباره واگذاری سهام شرکت‌های نفتی و این‌که مقرر شده در اولین جلسه هیات‌عالی واگذاری لیست آن تقدیم هیات‌عالی واگذاری و سپس به هیات وزیران ارسال ‌شود، خاطرنشان کرد: این جلسه در هفته آینده و یا دو هفته دیگر تشکیل و پس از تصویب لیست از سوی هیات وزیران، لازم‌الاجرا خواهد شد. او به تشکیل کارگروه‌های مختلف در وزارتخانه‌های راه و ترابری، جهاد کشاورزی، مخابرات و نیرو اشاره کرد و افزود: تجربه کمیته‌های مشترک شرکت بورس، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی نشان می‌دهد که تبادل اطلاعات موجب سرعت بخشیدن قابل توجه به پیشرفت امور آماده‌سازی شرکت‌های مشمول واگذاری خواهند شد، در حال حاضر کمیته‌های مشترک واگذاری بانک‌ها در وزارت امور اقتصادی و دارایی، واگذاری نیروگاه‌ها در وزارت نیرو و نیز واگذاری شرکت‌های مادر تخصصی مخابرات در وزارت ارتباطات و فناوری به سرعت اقدامات لازم برای آماده‌سازی شرکت‌های مشمول واگذاری را فراهم کرده و همچنین برای مشکلات و موانع راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنند.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی واگذاری حدود دو هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان به پنج میلیون نفر در قالب سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و افزود: منتظر برگزاری مجامع هستیم که پس از آن برای مرحله دوم که شامل روستاییان، کارمندان دولت و بازنشستگان است اقدام کنیم که پس از تیرماه کارها اجرایی خواهد شد. عقدایی به فصل برگزاری مجامع اشاره کرد و افزود: با توجه به برگزاری مجامع، سهام زیادی برای عرضه نخواهیم داشت، اما پس از تیرماه واگذاری‌های جدید آغاز خواهد شد.