امید- اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی برای اجرای سریع‌تر اصل 44 و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های خارجی به «اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری» و «اداره کل مالکیت صنعتی» تفکیک شد.

به گزارش مرکز خبری امید، نظر به قانون اجازه الحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین‌المللی معروف به پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی مصوب ۱۰ اسفند ۱۳۳۷ و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحات به عمل آمده در کنوانسیون مزبور مصوب ۱۷آبان ۱۳۷۷، ماده۹ قانون راجع به ثبت شرکت‌ها مصوب خرداد ۱۳۱۰، مواد ۲۳ و ۴۵ قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب تیرماه ۱۳۱۰، مواد ۱۱، ۱۶‌، ۱۷‌،۵۸۲ و ۵۸۵ قانون تجارت مصوب اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۱، آیین‌نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری مصوب ۱۳۳۷ با اصلاحیه‌های بعدی، قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی مصوب ۱۳۷۶ و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۷۸ هیات وزیران، قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب اسفند۱۳۸۰ و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۸۱ هیات وزیران، قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی مصوب بهمن ۱۳۸۳ و آیین‌نامه موضوع ماده ۱۶ قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی مصوب ۱۳۸۴ رییس قوه قضائیه و با توجه به ابلاغیه شماره ۱۹۴۰۰۰/۶۲۴ ـ ۲۹/۱۱/۱۳۸۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع تشکیلات تفصیلی اداره کل مالکیت صنعتی، مقرر می‌دارد:
ماده1ـ اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تاریخ ابلاغ این مصوبه، به 2 « اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری» و «اداره کل مالکیت صنعتی» تبدیل می‌گردد.
ماده۲ـ اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری دارای وظایف زیر خواهدبود:
الف‌ـ ثبت شرکت‌های تجارتی و موسسات غیرتجارتی ایرانی حوزه تهران و تغییرات بعدی آن.
ب‌ـ ثبت دفتر تجارتی و تغییرات بعدی آن.
ج ـ پلمب دفاتر تجارتی و غیرتجارتی حوزه تهران.
د ـ ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن.
هـ ـ ثبت موسسات خارجی در ایران.
وـ تعیین نام شرکت‌های خارجی و موسسات غیرتجارتی در شرف ثبت سراسر کشور.
ماده3ـ اداره کل مالکیت صنعتی نیز دارای وظایف زیر خواهد بود:
الف ـ ثبت علائم تجارتی، نشانه‌های جغرافیایی، اختراعات، نام تجاری، طرح‌ها و اشکال و مدل‌های صنعتی و نمونه‌های اشیای مصرفی و دیگر مصادیق مالکیت صنعتی که نیازمند ثبت است و ثبت تغییرات بعدی آنها.
ب ـ اجرای معاهدات و کنوانسیون‌های مرتبط با موضوعات مندرج در بند فوق که دولت جمهوری اسلامی ایران آنها را پذیرفته و به آنها ملحق شده و یا خواهدشد.
ماده۴ـ اداره‌های کل مزبور حسب مورد برای اجرای مواد ۶ و ۷ قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب اول تیرماه ۱۳۱۰ و همچنین رسیدگی به تقاضاهای ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، عنوان شعبه مخصوص دادگاه عمومی تهران را داشته و نسبت به قبول یا رد اظهارنامه‌های مرتبط با موضوعات مندرج در مواد ۲ و ۳ این آیین‌نامه اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
ماده5 ـ مدیران ادارات کل مزبور، می‌توانند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به معاونین و روسای ادارات تابعه تفویض نمایند.
تبصره ـ گواهی نامه ثبت اختراع را صرفا مدیرکل مالکیت صنعتی امضاء می‌کند.
ماده6 ـ اداره کل مالکیت صنعتی علاوه بر انجام وظایف قانونی محوله، موظف است در موضوع حمایت مالکیت صنعتی، با در نظر گرفتن احتیاجات و مقتضیات اوضاع اقتصادی و تعهدات بین‌المللی کشور، پیشنهادهای لازم و قانونی مرتبط را به کمک کارگروه مشورتی تهیه و به رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه نماید.
ماده۷ ـ کارگروه مشورتی با حضور نمایندگان اداره حقوقی قوه قضائیه و وزارتخانه‌های دادگستری، امور خارجه، جهاد کشاورزی، بازرگانی، صنایع و معادن، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، به دعوت و ریاست مدیرکل مالکیت صنعتی در محل اداره کل مزبور تشکیل می‌شود.
تبصره1ـ به تشخیص کارگروه، می‌توان از نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌های غیردولتی (N.G.O) کارشناسان و اشخاص مطلع برای شرکت در جلسات دعوت کرد، ولی اتخاذ تصمیم نهایی در هر موضوع با اعضای ثابت کارگروه مشورتی خواهدبود.
تبصره۲ـ در صورتی که بررسی‌های کارشناسی و پیشنهادهای لازم و قانونی کارگروه مزبور مستلزم پرداخت حق‌الزحمه باشد، پس از تایید معاونت امور اسناد سازمان از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأمین و پرداخت خواهدشد.
ماده8 ـ اداره کل مالکیت صنعتی دارای نشریه رسمی مرتبی خواهدبود که ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درحوزه مالکیت معنوی، مشخصات اختراعات و نمونه‌های اشیاء مصرفی، طرح‌ها و اشکال و مدل‌های صنعتی، علائم تجاری و خدماتی، نشانه‌های جغرافیایی و سایر مصادیق مالکیت صنعتی ثبت شده و اسامی دارندگان گواهینامه‌های مربوطه در آن منعکس خواهدشد.
ماده۹ـ اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در تهران و واحدهای ثبت شرکت‌ها در ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان‌ها، در ثبت شرکتنامه، قائم‌مقام دفاتر اسناد رسمی هستند.
ماده10ـ وظایف اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به استثنای بندهای « د» « هـ » « و» ماده2 این آیین‌نامه، در کلیه واحدهای ثبتی خارج از حوزه تهران، توسط متصدی مخصوصی که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می‌شود، انجام خواهدشد.
این آیین‌نامه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۳ تبصره به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در تاریخ ... به تایید و تصویب رییس قوه‌قضائیه رسیده است.