دنیای اقتصاد- کارگزاران وابسته به بانک‌های دولتی کشور، همچنان پیشتاز در بازار معاملات هستند.طی سال 85 از میان 10 کارگزار برتر از نظر دریافت حجم ریالی کارمزد معاملات، شش کارگزار وابسته به بانک‌های دولتی بوده‌اند.مجموع ارزش خرید و فروش بازار در سال گذشته رقمی بالغ بر 111هزار و 288میلیارد ریال بوده‌است.

کیک بازار چگونه میان کارگزاران تقسیم می‌شود؟
گروه بورس- کارگزاران وابسته به بانک‌های دولتی کشور، همچنان پیشتاز در بازار معاملات هستند.طی سال 85 از میان 10 کارگزار برتر از نظر دریافت حجم ریالی کارمزد معاملات، شش کارگزار وابسته به بانک‌های دولتی بوده‌اند.مجموع ارزش خرید و فروش بازار در سال گذشته رقمی بالغ بر 111هزار و 288میلیارد ریال بوده که این رقم، دو برابر ارزش معاملات سالانه بورس (بیش‌از 55هزار و 644میلیارد ریال) است.
پیشتازان
از مجموع 91 کارگزاری موجود در بازار 20 کارگزاری اول دارای سهم بالای یک هستند.
به نوشته خبرنگار ما، سهم کارگزاری بانک صادرات که در صدر این جدول قرار دارد، ۳۵/۱۸درصد است و کارگزاری‌های بانک‌ملت با ۴۴/۶درصد و بانک‌سپه با ۹۶/۵درصد به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جدول قرار دارند.رده‌های چهارم تا دهم کارگزاران پیشتاز به ترتیب در اختیار کارگزاری‌های مفید با ۷۳/۳درصد، بانک کشاورزی با ۶۰/۳درصد، بانک صنعت و معدن با ۴۸/۳درصد، تدبیرگر سرمایه با ۳/۳۶درصد، حافظ با ۳۲/۳درصد، نهایت‌نگر با ۰۳/۳درصد و بانک ملی با ۷۷/۲درصد قرار دارد.
حضور کارگزاری‌های بخش‌خصوصی نظیر مفید، حافظ و نهایت‌نگر در لیست 10 کارگزاری برتر قابل توجه است.
همچنین حضور چشمگیر بانک‌های دولتی در میان ۲۰ کارگزاری اول که به جز بانک اقتصاد نوین، بقیه جزو بانک‌های دولتی هستند، نیز از دیگر نکات قابل تامل این جدول است.البته به نظر می‌رسد با توجه به تصمیم اخیر سازمان بورس درباره کاهش کارمزد معاملات و ارائه تخفیف به مشتریان در ماه‌های آتی شاهد جابه‌جایی‌هایی در سهم بازار کارگزاران پیشرو باشیم.سهم هر کدام از کارگزاری‌هایی که رده‌های یازدهم تا بیستم جدول را به خود اختصاص داده‌اند به ترتیب زیر است.
خبرگان سهام 60/2درصد، بورسیران 37/2درصد، کیمیا سهم 19/2درصد، بانک مسکن 99/1درصد، بهمن 96/1درصد، مهرآفرین 49/1درصد، بانک اقتصاد نوین 46/1درصد، گلچین 41/1درصد، راهنمای سرمایه‌گذاران 29/1درصد و آبان 02/1درصد.
پایین‌پایین‌های جدول
حال وضعیت کارگزاری‌های ته‌جدولی چیست؟ چرا که سهم هرکدام از پنج کارگزاری انتهای جدول از معاملات کمتر از 5صدم درصد است.
این در حالی است که رقبای این کارگزار در صدر جدول به طور میانگین سهم حدود شش درصد از معاملات را در اختیار دارند.کارگزاری تربتی با دارا بودن سهم یک‌صدم درصدی جایی قرار دارد که جدول تمام می‌شود.
کارگزاری‌های برهان سهند و موحدان به ترتیب با دارا بودن سهم یک‌صدم و دوصدم درصدی بر سکوی دوم و سوم انتهای جدول قرار گرفته‌اند.کارگزاری‌های حائز رتبه‌های 4 تا 10 به ترتیب شامل: اعتماد سروش 04/0درصد، آتی سامان 04/0درصد، دنیای نوین 08/0درصد، تحلیلگران بصیر 09/0درصد، معین سهم 10/0درصد، پیشتازان تمدن پارس 10/0درصد و شاخص سهام با 12/0درصد است.