گروه بورس - بورس اوراق‌بهادار تهران، روز گذشته شاهد بازگشایی نماد 22 شرکت بورسی بود که به طور عمده پس از برگزاری مجامع سالانه تقسیم و سود نقدی دوباره به تابلوی قیمت‌ها بازگشتند.

با توجه به تقسیم سود نقدی در مجامع اکثر شرکت‌های مزبور، افت قیمت سهام امری عادی تلقی می‌شود و به همین دلیل شاخص کل (قیمت) در حدود ۱۴۴واحد (۵/۱درصد) افت را تجربه کرد، در حالی که شاخص بازده نقدی و قیمت تنها نیم درصد کاهش یافت. حال به نظر تحلیلگران شاخص کل به سوی واقعی‌ شدن حرکت می‌کند. در این میان افت قیمت سهام شرکت‌های سیمانی به میزانی بیش از سود تقسیم شده جالب توجه بود که این امر در نتیجه سیاست‌های کنترلی دولت در رابطه با این محصول به وقوع پیوست. هر چند شرکت‌های سیمانی در اکثر موارد پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی جدید کاهش نداده‌اند، اما قیمت‌گذاری این محصول از سوی دولت، باعث کاهش نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها شده است.
همچنین بازگشایی نماد سه شرکت دارویی که تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند، از نکات قابل توجه در بازگشایی نمادهای دیروز بود که در این میان رشد قیمت سهام کیمیدارو با وجود تقسیم سود نقدی بیشتر جلب توجه می‌کرد.
در کنار این دو گروه سقوط نسبت قیمت به درآمد دو شرکت قطعه‌ساز به کمتر از دو واحد، نشانه‌هایی از عدم اقبال معامله‌گران به این گروه تاثیرگذار بورسی بود. این در حالی بود که نماد الکتریک خودرو شرق با وجود تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم با
P/E،و95/1 واحد بازگشایی شد.
همچنین شرکت قطعات اتومبیل ایران نیز با P/E،و۵۹/۱ واحد به تابلوی معاملات بازگشت که با توجه به نسبت بالای تقسیم سود این شرکت‌ها، در حقیقت خرید سهام این شرکت می‌تواند در کمتر از دو سال اصل دارایی سهامدار را به وی بازگرداند.
در مجموع بازگشایی زودهنگام نماد شرکت‌های بورسی پس از برگزاری مجامع عادی و فوق‌العاده از سوی شرکت بورس می‌تواند به عنوان گامی مثبت در جهت افزایش قدرت نقدشوندگی سهام در بورس تلقی شود. همچنین اطلاع‌رسانی شرکت بورس درباره بازگشایی نماد شرکت‌‌ها پیش از وقوع آن نیز از نکات قابل‌توجه در عملکرد مدیران «شرکت» است و البته افت شاخص کل کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.