گروه بورس- به‌دنبال مخالفت یک عضو کانون کارگزاران برای تعیین سقف تخفیف برابری کارمزد کارگزاران، دبیر کانون سهامداران حقیقی اعلام کرد که تخفیف برای کارمزد معاملات کف ندارد و این مغایر با قانون است.

ابوالفضل متین، دبیر کانون سهامداران حقیقی در گفت‌وگو با «ایسنا» تعیین کف تخفیف از سوی کانون کارگزاران را غیر قانونی و برخلاف مصوبه سازمان بورس می داند، زیرا در این مصوبه برای کارمزد کارگزاران، هیچ کفی مشخص نشده است.
وی عدم تعیین کف کارمزد از سوی سازمان بورس را موجب ایجاد بازار رقابتی می‌داند و می‌گوید: با وجود بالا بودن نرخ کل کارمزد معاملات، تعیین سقف کارمزد کارگزاران و عدم تعیین کف کارمزد از سوی سازمان یکی از تصمیم‌های مناسب سازمان بورس است که باعث فعالیت بیشتر و جذب مشتریان بیشتر توسط کارگزاران خواهد شد.
متین پیشنهاد می‌کند: میزان کف کارمزد باید در فضای رقابتی تعیین و از طریق کارگزاران اعلام شود که در دراز مدت،‌ نقطه تعادل در کارمزدها در بازار ایجاد خواهد شد، بنابراین سرمایه‌گذاران باید بر اساس میزان تخفیف و تسهیلات بیشتر کارگزار خود را انتخاب کنند.وی ادامه داد: شرایط فعلی بازار سرمایه که دارای رکود نسبی است نباید باعث نگرانی شود، به هر حال بازار سرمایه دوره رکود و رونق دارد و اگر رکودی هم باشد، این رکود برای همه معامله‌گران است و صرفا برای کارگزاران نیست که مانع از ایجاد بازار رقابتی در تخفیف نرخ کارمزد کارگزاران شوند.
متین با اشاره به این‌که تخفیف به مشتری بر مبنای هزینه‌های هر کارگزار و نحوه مدیریت بر هزینه و نوع تسهیلات به مشتری کاملا متغییر است و اساسا ایجاد فضای رقابتی در نرخ کارمزد به نفع معامله‌گران و ایجاد تسهیلات از سوی کارگزاران می‌شود، تاکید کرد: قطعا اگر کانون کارگزاران به دنبال تعیین نظام سقف تخفیف کارمزد کارگزاران در قالب یک آیین‌نامه حرفه‌ای و تلاش در جهت ایجاد هماهنگی در این ارتباط باشد که مثلا بیش از 50‌درصد تخفیف هیچ کارگزاری ندهد، مغایر با مصوبه سازمان بورس که هیچ کفی برای کارمزد کارگزاران تعیین نکرده، است.
چراکه اگر سازمان می‌خواست خود مقدار تخفیف را تعیین می‌کند و این که سازمان بورس کف کارمزد را تعیین نکرده، به معنای ایجاد بازار رقابتی است و باید سازمان بورس نسبت به این موضوع با دقت بیشتر توجه کند که روح مصوبه خویش به درستی اجرا شود که منفعت صنفی، منافع بلندمدت بازار سرمایه را تحت‌شعاع قرار ندهد.
به گفته وی، تعیین مقدار و سقف تخفیف کارگزاران به معامله‌گران توسط کانون کارگزاران در قالب هر آیین‌نامه‌ای، صحیح نیست و اجازه دهید، معامله‌گران بر اساس مقدار تخفیف بیشتر و تسهیلات و احترام به مشتری و کارایی بهتر به انتخاب کارگزار خود مبادرت کنند که قطعا در آینده همه فعالان بازار سرمایه از این حرکت سود خواهند برد.
پیش از این، اکبر زرگانی‌نژاد درباره مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص ارائه تخفیف کارمزد معاملات توسط کارگزاران گفته بود که ارائه تخفیف کارمزد به مشتریان، شرکت‌های کارگزاری را به سمت کوچک شدن پیش می‌برد و آنها دیگر نمی‌توانند کمیت و کیفیت کار خود را ارتقا دهند که این موضوع برخلاف خواسته کانون کارگزاران است.
وی گفت: رسیدگی به بحث تخفیفات به عنوان یک موضوع ناخواسته، اولین اقدامی است که باید در دستور کار کانون کارگزاران قرار گیرد و پس از تشکیل کانون، اعضای شورای کانون، درباره نظام بخشیدن و مشخص کردن حدود تخفیف‌ها، تصمیم گرفته و نظر خود را به کارگزاران اعلام کنند.