بیمه زیان خرید سهام ترجیحی کارگران

ایسنا- اقساط سهام ترجیحی خریداری شده توسط کارگران در صورت زیان‌ده بودن توسط بیمه پرداخت می‌شود. مسعود کاظم‌زاده، مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار درباره آیین‌نامه جدید سهام ترجیحی گفت: براساس آیین‌نامه جدید شرایط پیش پرداخت ۲۰‌درصد از قیمت سهام حذف شده و اقساط خرید سهام در مدت ۱۰ سال پرداخت می‌شود.

او‌درصد جذب سهام در سال ۸۴ را ۳۴‌درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در سال ۸۵ به ۴۲‌درصد افزایش یافته به طوری که در سال ۸۵ شش‌میلیون و ۹۴۷‌هزار سهم به ۵۸۴۹ کارگر واگذار و جذب شده است که میزان جذب سهام ترجیحی با توجه به آیین‌نامه جدید به طور قطع افزایش خواهد یافت.

کاظم‌زاده بیان کرد: براساس آیین‌نامه جدید کارگرانی که در شرکت‌های دولتی کار می‌کنند می‌توانند هنگام واگذاری سهام شرکت تا سقف ۳۰‌میلیون تومان سهام بخرند که پنج‌میلیون تومان سهام با قیمت میانگین و ۲۵‌میلیون تومان بقیه با رعایت سقف ۲۰ برابر حقوق و مزایای ماهانه و با قیمت روز فروخته می‌شود، به طوری که اگر حقوق کارگری ۲۰۰‌هزار تومان باشد می‌تواند چهار‌میلیون تومان سهم بخرد.

وی با اشاره به ایجاد شرکت‌های وابسته به شرکت‌های دولتی بزرگ تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید کارگران می‌توانند سهام شرکت مادر شرکت خود را خریداری کنند، به شرط آن که شرکت مادر بیش از ۵۰‌درصد سهام شرکت مزبور را خریداری کرده باشد. مدیرکل امور اجتماعی و سهام وزارت کار گفت: سهامی که به کارگران عرضه خواهد شد سودده بوده و ارزش خرید را دارند، بنابراین این واگذاری‌ها به نفع کارگران است.

او افزود: افرادی که در گذشته و در چارچوب مقررات سهام خریدند، مشمول آیین نامه جدید نیز می‌شوند و در صورت واگذاری سهام شرکتشان می‌توانند سهام آن را خریداری کنند.

کاظم زاده با اشاره به تشکیل کارگروه صنعت و بیمه با مشارکت بیمه مرکزی بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم که به نوعی بیمه را وارد سهام کنیم، به طوری که اگر سهام کارگران ضررده بوده و نتواند از این طریق اقساط سهام خریداری شده را پرداخت کنند بیمه اقساط آنها را بپردازد. وی در مورد واگذاری‌های امسال تصریح کرد: از ابتدای امسال سهام دو شرکت سیمان داراب و توسعه و نوسازی هدایت واگذار شده و سهام ۱۳ شرکت عرضه شده است. مدیرکل امور اجتماعی و سهام کار گفت: از ابتدای امسال یک‌میلیون و ۳۱۵‌هزار و ۶۷ سهم وزارت به ارزش چهار‌میلیارد و ۲۸۰میلیون ریال به ۳۰۹ کارگر واگذار شده که این واگذاری‌ها براساس آیین‌نامه قبلی سهام ترجیحی صورت گرفته است.

او بیان کرد: یک تیم کاری در وزارت کار برای دنبال و فعال کردن آیین نامه جدید سهام ترجیحی ایجاد شده است.