احتمال توقف نماد بانک‌ها

موج- مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: بانک‌ها در سال گذشته به زیرکی بندی را در قراردادهای خود گنجانده بودند که نرخ‌ سپرده‌ها، نرخ‌های علی‌الحساب است و می‌توانند سالانه در آن تجدیدنظر کنند. علی رحمانی در ادامه سخنان خود افزود: در واقع حتی نرخ سود سپره‌گذاری در یک دوره پنج ساله را هم می‌توانند کاهش دهند.

مدیر عامل شرکت بورس تهران با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، اظهارداشت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی لزوما سبب حرکت منابع از بازار پولی به سمت بازار سرمایه نخواهد شد، چرا که سپرده‌گذاران بانک‌ها، عموما بازنشستگان و افراد ریسک گریز هستند.وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر ‌بیشتر بازار سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی و حرفه‌ای است، بنابراین در پی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با نقل و انتقال چندانی در بازار سرمایه مواجه نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: مگر اینکه بانک‌ها تصمیم بگیرند که منابع خود را به بازار سرمایه وارد کنند.رحمانی با اشاره به ابهامات موجود در نرخ سود تسهیلات بانکی، صنعت سیمان و محصولات لبنی در بازار سرمایه، خواستار اعلام برنامه اقتصادی مشخصی از سوی دولت برای این صنایع شد.وی افزود: دولت باید با تدوین چشم انداز یک یا دوساله، فضای سرمایه‌گذاری را برای کسانی که می‌خواهند وارد این بازار شوند، شفاف‌تر کند.وی با بیان افت چهار و نیم واحدی شاخص در پی خبر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، به ایجاد صف فروش برای سهام بانک‌ها اشاره کرد.مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به بازگشایی ۲۶نماد معاملاتی در روز چهارشنبه، گفت: برای اینکه اثرات کاهش نرخ با اثرات بازگشایی نمادها، سوء تعبیری در بازار سرمایه ایجاد نکند، از ۲۶ نماد آماده بازگشایی در روز چهارشنبه تنها هشت نماد مورد بازگشایی قرار گرفتند.وی ادامه داد: در واقع تلاش شد تا در بازار سرمایه این شائبه ایجاد نشود که این تاثیر ناشی از کاهش نرخ سود است.

به گفته وی، بخشی از افت شاخص ناشی از کاهش قیمت سهام ملی مس بوده است.

رحمانی با اشاره به قرار داشتن در فصل مجامع شرکت‌ها، اظهار داشت:‌ با توجه به سود زیادی که میان سهامداران در مجامع شرکت‌ها تقسیم می‌شود، با کاهش قیمت سهم پس از مجمع مواجه می‌شویم که این امر افت شاخص را پس از بازگشایی نماد به همراه دارد.

وی تصریح کرد: برای اینکه این امر انعکاس منفی در بازار نداشته باشد و بازار بتواند بین اثر کاهش نرخ سود و بازگشایی نماد تمایز قائل شود، بازگشایی ۱۸ نماد از ۲۶ نماد را به هفته آینده موکول کردیم.

وی با بیان اینکه «هنوز نماد بانک‌ها را متوقف نکرده‌ایم»، گفت: در صورتی که بانک‌ها اعلام کنند که این کاهش نرخ بر EPS آنها تاثیر منفی داشته و تغییرات زیادی را بر آنها تحمیل می‌کند، نماد آنها متوقف می‌شود. مدیر عامل شرکت بورس در خصوص واکنش بانک‌ها در کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی یادآورشد: سال گذشته به رغم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی ارزش سهام بانک‌ها ۴۳ درصد در بورس افزایش یافت. وی در پایان تصریح‌کرد: ‌به نظر می‌رسد که هزینه‌های کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به سهامدار منتقل نشود، به هر حال باید منتظر اعلام این تصمیم از سوی دولت به شورای پول و اعتبار و مصوبه این شورا بود.