موج: نرخ کارمزد کارگزاران در پی درخواست سازمان خصوصی‌سازی برای کاهش هزینه‌ها در عرضه حدود ده هزار میلیارد تومان سهم کاهش یافت.

عضو شورای عالی کانون کارگزاران با اشاره به تغییر کل هزینه‌های معاملاتی کارگزاران اظهار داشـت: ‌در گذشته زمانی که فردی اقدام به خریداری سهمی می‌کرد چهار در هزار آن را کارگزار خریدار دریافت می‌کرد، از طرفی یک و نیم در هزار این معامله نیز به عنوان حق تسهیلات سازمان بورس به حساب ذخیره گسترش بورس، واریز می‌شد.
حسین خزلی خرازی در ادامه گفت:‌ همچنین در هنگام فروش سهام نیز چهار در هزار به کارگزار فروشنده و یک و نیم در هزار به سازمان بورس (به حساب گسترش تشکیلات بورس) و پنج در هزار نیز به مالیات فروش تعلق می‌گرفت.
خرازی اضافه کرد:‌ بنابراین در هر خرید و فروش ۱۶ در هزار یعنی ۶/۱‌درصد هزینه معاملات بود که باید از سوی معامله گران پرداخت می‌شد.عضو شورای عالی کانون کارگزاران تصریح کرد:‌ در این میان یک در هزار به سازمان بورس و اوراق بهادار، یک در هزار از معامله سهام به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ۶/۱ در هزار به شرکت بورس تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد:‌ در واقع سازمان بورس در بخشنامه خود عنوان کرده است که این نرخ‌های شرکت بورس، سپرده‌گذاری مرکزی و کارگزاران سقف کارمزدها است و کارگزاران می‌توانند به مشتریان بزرگ که حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند، تخفیف دهند.
خرازی با تاکید بر اینکه «‌این امر می‌تواند منجر به رقابتی شدن بازار سرمایه شود»،‌ گفت:‌ شرکت‌های کارگزاری بر اساس استراتژی‌های مختلف از جمله نوع خرید، نوع مشتری و دوری و نزدیکی می‌توانند تخفیف دهند.
وی ادامه داد:‌ به گونه ای که در شهرستان‌ها که هزینه‌های مبادلات بالا است، باید سقف حداکثر را در نظر گرفت. ولی وقتی که یک مشتری حقوقی که برای عرضه‌های بلوکی خود به کارگزار مراجعه می‌کند و قبلا هم مشتری‌یابی کرده، می‌تواند بر اساس سیاست‌های کارگزاری مشمول تخفیف شود. مدیر‌عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی تصریح کرد: در واقع شرکت‌های کارگزاری بزرگ با هزینه‌های زیاد ممکن است 20‌درصد و کارگزاری‌های کوچک که از هزینه‌ها و نیروی انسانی کمتری برخوردارند تخفیف 30‌درصدی را اعمال کنند.