سنا- مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برنامه زمان‌بندی نصب و اجرای سیستم معاملاتی جدید بورس را اعلام کرد.

مرتضی خزانه‌داری گفت: مجموعه سخت افزارهای سیستم جدید که نرم‌افزارهای واسطه نیز جزو آن است، در نیمه نخست خرداد امسال تحویل گرفته می‌شود و شرکت فرانسوی فروشنده نرم‌افزار نیز تا پایان خرداد برای تایید سخت‌افزارها به ایران می‌آید.
وی افزود: در نیمه نخست تیر امسال نیز نسخه نهایی و بومی‌سازی‌شده نرم‌افزار اصلی نصب می‌شود و در اختیار ما قرار‌ می‌گیرد. خزانه‌داری با اشاره به این که پس از نصب نرم‌افزار به طور موازی فعالیت‌های دیگری باید آغاز و اجرا شود، در تشریح این فعالیت‌ها تصریح کرد: مجموعه برنامه‌نویسی‌ها و فعالیت‌های لازم برای انتقال اطلاعات از سیستم کنونی به سیستم آتی، پاکسازی اطلاعات، تهیه مقدمات لازم برای اتصال بخش معاملات جدید به بخش CDS قدیم، بهره‌برداری آزمایشی از نرم‌افزار اصلی و آموزش در سطوح مختلف باید به طور همزمان انجام شود تا بستر و مقدمات لازم برای ورود رسمی‌نرم‌افزار به سامانه معاملات ایجاد شود.مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خاطرنشان کرد: به این ترتیب اگر مشکل غیر منتظره‌ای رخ ندهد و برنامه زمانبندی به روال عادی انجام شود، در پایان آبان استفاده از نرم‌افزار جدید در سامانه معاملاتی بورس امکان‌پذیر خواهد بود و در واقع سیستم جدید عملیاتی خواهد شد.وی یادآور شد: بدیهی است که اگر مشکلی در نرم‌افزار وجود داشته باشد باید شرکت فروشنده نرم‌افزار که AEMS نام دارد آن را بر طرف کند و زمان لازم برای این مساله باید در عملیاتی شدن نرم‌افزار محاسبه شود.
خزانه‌داری در تشریح ویژگی‌های مهم نرم‌افزار اتوس یورونکست گفت: نرم‌افزار جدید امکان ایجاد بازارهای متفاوت برای معامله سهام، معامله سهام بلوک، معاملات توافقی، بازارهای فرابورسی، بازار خرده فروشی، بازار معاملات جبرانی و short sell را فراهم می‌کند، در حالی که هم اکنون همه این معاملات در یک بازار انجام می‌شود.
وی افزود: در نرم‌افزار جدید کیفیت کار یعنی مجموعه عواملی چون سرعت، دقت، امکان کنترل، دریافت اطلاعات از سیستم و استفاده کاربران از آن در حد قابل توجهی بالا می‌رود و تسهیل می‌شود.
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تقویت بخش‌های کنترل و نظارت بر بازار و کشف رخدادهای بازار، گستردگی و سرعت امکانات اطلاع‌رسانی و تسهیل ارتباط اینترنتی مشتریان با کارگزاران را از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار توصیف کرد.