سنا- برای واگذاری سهام شرکت‌ها باید بازارها اصلاح شود و اصلاح ساختارها، مقدم بر واگذاری است. رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در یک برنامه تلویزیونی که با حضور مرتضی تمدن، عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برگزار شد، درباره تحقق بودجه هفت‌هزار میلیارد تومانی دولت گفت: از این مبلغ، چهار‌هزار میلیارد بابت رد دیون دولت به صندوق‌ها است و نیازی به تقاضا ندارد. برای تحقق سه‌هزار میلیارد تومان دیگر نیز مشکل خاصی وجود ندارد، زیرا در سال ۱۳۸۵ ارزش معاملات بورس اوراق‌بهادار، شش‌هزار میلیارد تومان بوده است.

دکتر علی صالح‌آبادی یادآور شد: اگر شرکتی قرار است به مردم واگذار شود، وضعیت بازار آن شرکت و هدفمند کردن یارانه‌ها نکات بسیار مهمی است و باید مشخص شود که پس از واگذاری شرکت‌های دولتی باز هم یارانه‌ها به مردم تعلق خواهد گرفت یا خیر ؟

وی تصریح کرد: باید به طور صریح و روشن به مردم اعلام شود که برنامه آینده شرکت‌ها برای مواد اولیه و سوخت و موارد دیگر چگونه خواهد بود تا سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل از آینده شرکت یا صنعت تصمیم‌گیری کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار تاکید کرد: زمانی که اصل ۴۴ مطرح می‌شود، همه به آخرین مرحله یعنی واگذاری سهام نگاه می‌کنند، در حالی که ابتدا باید به اصلاح ساختارها توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه خصوصی‌سازی که دولت آن را تهیه کرده است، بحث اصلاح بازارها و ساختارها مطرح شده است. واگذاری شرکت‌هایی که حالت آنها به بازار رقابتی نزدیک تر است بر شرکت‌هایی که حالت انحصاری دارند، اولویت دارد. تصویب این لایحه گام بزرگی در جهت خصوصی‌سازی است.

دکتر صالح‌آبادی با اشاره به استقبال خوب مردم از عرضه سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان که در سال ۱۳۸۵ انجام شد، بحث قیمت را یکی از نکات اثر‌گذار در رغبت سرمایه‌گذاران توصیف کرد و افزود: برای حل مشکل تقاضا در بازار سرمایه باید از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه که نهاد جدیدی است استفاده کرد که این امر، در تقویت جنبه تقاضا اثر بسیار مهمی دارد.

وی قیمت‌گذاری اوراق‌بهادار را یک امر تخصصی و پیچیده توصیف کرد و گفت: یکی از تخصص‌های شرکت‌های تامین سرمایه قیمت‌گذاری اوراق‌بهادار است. نه اینکه قیمت دستوری به آنها داده شود و اگر سهام به فروش نرفت، شرکتی که قیمت را اعلام کرده است، موظف به خرید آن ‌شود.