دنیای اقتصاد - بازگشایی نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو پس از افزایش سرمایه و اعلام پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 86 باعث سقوط 30درصدی ارزش بازار این شرکت شد و در پی این اتفاق جایگاه شرکت ایران‌خودرو نیز با چهار پله نزول به رده دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران رسید.

باز هم جابه‌جایی بزرگان
گروه بورس - علیرضا کدیور: بازگشایی نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو پس از افزایش سرمایه و اعلام پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 86 باعث سقوط 30درصدی ارزش بازار این شرکت شد، به گونه‌ای که ارزش بازار این شرکت قدیمی بورس که تا پیش از این به عنوان مظهر سودآوری و نقد شوندگی مطرح بود به کمتر از یک هزار میلیارد تومان سقوط کند.
همچنین در پی این اتفاق جایگاه شرکت ایران‌خودرو نیز با چهار پله نزول به رده دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران رسید.
اتفاقی که می‌تواند در صورت رشد ارزش بازار سایر شرکت‌ها و ورود شرکت‌های جدید بورس در عمل ایران‌خودرو را از میان 10 شرکت برتر بورس خارج کند.
نکته جالب توجه این که ایران‌خودرو پنج سال قبل عنوان برترین شرکت بورس به لحاظ ارزش بازار را اختیار داشته است و بازگشایی نماد این شرکت ایران‌خودرو را به رتبه دهم بورس تنزل داد.
از طرف دیگر افت قیمت سهام ایران‌خودرو در شرایطی رخ می‌دهد که این شرکت در آستانه مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی قرار دارد و با کسر سود نقدی احتمالی، P/E شرکت مزبور عددی کمتر از دو مرتبه را نشان می‌دهد.
البته از دلایل عدم توجه فعالان بازار به سهام ایران‌خودرو سایر شرکت‌‌های خودروساز می‌توان به نگرانی‌‌هایی در مورد تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تقاضای خودرو و کاهش تقاضا برای خرید خودرو به دلیل اشباع بازار تقاضا اشاره کرد.
اما انتظار جابجایی در میان سایر شرکت‌های برتر بورس نیز در آینده نزدیک وجود دارد.
به عنوان مثال با توجه به افت قیمت جهانی متانول به دلیل رشد عرضه جهانی این محصول که به طور عمده مرهون افتتاح پتروشیمی زاگرس بوده است می‌توان انتظار سقوط قیمت سهام پتروشیمی خارک و به تبع آن افت جایگاه این شرکت را در بین ۱۰ شرکت برتر بورس داشت هر چند به نظر می‌رسد این شرکت همچنان در میان برترین‌های بورس قرار داشته باشد.در کنار این موضوع انتظار فعالان از افت قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، گل گهروسیمان فارس و خوزستان با توجه به وجود صف‌‌های فروش برای سهام این شرکت‌ها که در اکثر موارد برای چند ماه ادامه داشته است انتظار افت ارزش سهام این شرکت‌ها را نیز تقویت می‌کند. در کنار این شرکت‌ها می‌توان از شرکت‌هایی که در صورت بهبود وضعیت محصولات در سطح بین‌المللی امکان افزایش سودآوری را دارند به عنوان شرکت‌‌های تازه وارد به فهرست ۱۰‌شرکت برتر نام برد هر چند نباید از شرکت‌های مشمول اصل ۴۴‌ قانون اساسی به دلیل بالا بودن حجم سرمایه، چشم ‌پوشی کرد.