ایسنا - نگرش منفی به بازار سرمایه دلیل اصلی افت قیمت‌ها است. زینت مرادی نیا، کارگزار بورس اوراق بهادار، درباره شوک سقوط شاخص بورس تهران و واکنش منفی بازار در این زمینه توضیح داد: تنزل قیمت ۵۰درصدی هر سهم فرآوری مواد معدنی، بازار را نسبت به این قضیه شوک زده کرده و واکنش بازار را موجب شده است، به هر حال این شرکت سودش به دلیل مشکلاتی که در معدن به وجود آمده مقداری کاهش پیدا کرده، اما این مشکلات دوام نخواهد داشت.

وی نصف شدن قیمت سهام فرآوری مواد معدنی را از دلایل سقوط شاخص بازار نام برد و ادامه داد: تاحدودی واکنش بازار به این سهام منطقی نبوده است، این کاهش سودی که در سال ۸۶ به وجود آمده ادامه نخواهد داشت، به هر حال از سال ۸۷ به بعد با برطرف شدن مشکلات معدن سود این سهام نیز افزایش پیدا می‌کند.

مرادی‌نیا به معقول نبودن قیمت‌ها در بازار سهام اشاره کرد و افزود: بسیاری از سهم‌ها با سود‌های خیلی بالا بازگشایی می‌شوند اما کاهش قیمت می‌یابند. این نگرش منفی شاید به دلایل دیگری باشد.

در حال حاضر معتقدم اصولا نگرش نسبت به بازار منفی است و سهام هم تبدیل به خس و خاشاک شده است، اما وقتی تغییر نگرش اتفاق ‌بیفتد این خس و خاشاک تبدیل به طلا خواهد شد.

بنابراین بسیاری از سهام خیلی پایین‌تر از قیمت ذاتی به فروش می‌رسند.

وی درباره روان شدن معاملات و اینکه بسیاری از نمادها در حال بازگشایی است، گفت: متاسفانه اقدامات کامل صورت نگرفته و بحث روان نبودن بازار اثر منفی و فزاینده‌ای خواهد داشت.