دنیای اقتصاد- مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دیروز اعلام کرد که ۵/۲درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عرضه اولیه وارد بازار سهام خواهد شد. ۵۱درصد از سهام این شرکت تحت عنوان مطالبات سازمان‌های تامین‌اجتماعی و بازنشستگی از دولت، به این سازمان‌ها که جزو بخش‌عمومی است، واگذار شده است. تازه‌ترین اخبار از «کشتیرانی جمهوری اسلامی» در آستانه ورود به بازار

یک‌میلیارد دلار درآمد، ۲۰۰میلیارد تومان سود و ۵/۲درصد برای عرضه اولیه

گروه بورس- مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دیروز اعلام کرد که ۵/۲درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عرضه اولیه وارد بازار سهام خواهد شد.

«محمدحسین داجمر» در کنفرانس خبری دیروز در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت که ۵۱درصد از سهام این شرکت تحت عنوان مطالبات سازمان‌های تامین‌اجتماعی و بازنشستگی از دولت، به این سازمان‌ها که جزو بخش‌عمومی است، واگذار شده است.

وی ادامه داد که ۳۴درصد از سهام این شرکت نیز به کارگزاری سهام عدالت واگذار شده است. همچنین ۵درصد از سهام شرکت نیز به کارکنان شرکت اختصاص خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که با این میزان سهام واگذار شده، دیگر سهام ۲۰درصدی برای دولت باقی نخواهند ماند، گفت که یکی از بحث‌های جدی همین است که آیا باید ۸۰درصد از ۴۹درصد سهام باقی‌مانده تحت اختیار دولت در واگذاری اخیر در نظر قرار گیرد یا کل سرمایه شرکت؟

به نوشته خبرنگار ما، در مجموع هم‌اکنون فقط ۸۵درصد از سهام شرکت «کشتیرانی جمهوری اسلامی» در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی و بازنشستگی و کارگزاری سهام عدالت است و اگر ۵درصد نیز به کارکنان شرکت اختصاص یابد، در عمل ۹۰درصد از سهام شرکت مالک داشته و سهام شناور شرکت (بدون در نظر گرفتن سهم دولت) فقط ۱۰‌درصد است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که در سال گذشته درآمد شرکت چقدر بوده است؟‌گفت که کل درآمد شرکت حدود یک‌میلیارد دلار است که سود شرکت با دلار ۹۲۵تومان، حدود ۲۰۰میلیارد تومان است. وی این میزان درآمد سود را با توجه به حجم عظیم دارایی و سرمایه شرکت اندک ندانست و گفت: درآمد شرکت سال گذشته تا تیرماه به دلیل تحولات بین‌المللی تعدیل شد و بعد از آن درآمد شرکت تقویت شد. مجمع عمومی شرکت در شهریور یا مهرماه برگزار شده و رقم دقیق سود هر سهم شرکت در پایان سال مالی (تیرماه) مشخص خواهد شد. در ادامه خبرنگار ما از «داجمر» پرسید که آیا قیمت هرسهم شرکت کشتیرانی در سطحی است که در پرتفوی کارگزاری سهام عدالت در نظر گرفته شده است؟ وی گفت: قیمت قطعی هر سهم شرکت با عرضه اولیه ۵/۲درصدی در بورس مشخص می‌شود.