سنا - مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از اصلاح سیستم کدینگ بر مبنای کدملی اشخاص حقیقی خبر داد. علیرضا حاجی نوروزی در این باره گفت: پیش از این نام و نام خانوادگی اشخاص مبنای صدور کد بود که با توجه به تلفیق حروف نام خانوادگی و یک عدد کدها ساخته می‌شد.

وی افزود: این مبنا ایراداتی داشت که در نتیجه اشخاص امکان داشتن چند کد را پیدا می‌کردند که گاهی این مساله عمدی و گاهی نیز ناشی از مسائل سهوی مانند نحوه نگارش اسامی بود.

عضو هیات‌مدیره این شرکت تصریح کرد: وجود افرادی که نام و نام خانوادگی مشابه داشتند یا افرادی که نام آنها از چند بخش تشکیل شده است، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، اما «کد ملی» برای هر شخص به طور واحد و جود دارد و امکان اشتباه و ایجاد کدهای متعدد را از بین می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تصویب و اجرای تدریجی آن از دو سال پیش آغاز شده است، خرید سهام بر اساس کد ملی بوده است.

حاجی نوروزی یادآور شد: با توجه به این که نرم افزار جدید در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد و برای یکسان‌سازی کدها، همه سهامداران را برای تغییر کدهای سهامداری فراخوان خواهیم داد و از یک مقطع زمانی خاص، خرید و فروش سهم بر اساس کدهای قدیمی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر این که کدها اصلاح و از کد سهامداری مبتنی بر کد ملی استفاده شود.

تصمیم‌گیری برای واگذاری ۱۰شرکت

فارس - مدیر امور واگذاری شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی گفت: هیات عالی واگذاری درباره واگذاری ۱۰ شرکت از طریق مزایده و سازمان بورس اوراق بهادار تصمیم گرفت.

اسماعیل غلامی این شرکت‌ها را «سازنداب»، «نصب نیرو»، «صنایع هوایی ایران»، «تهیه و توزیع مواد ریخته‌گری»، «شرکت صنعتی جنرال»، «شرکت صنعتی آینده‌ساز»، «قند و شکر ارومیه»، «تولید توربین و پمپ‌های آبی»، «شرکت آب و خاک تهران» و «صنایع نساجی» ایران ذکر کرد.

عرضه سهام ایرالکو پس از تایید سازمان حسابرسی

سنا - معاون مالی و اقتصادی شرکت ایرالکو (شرکت آلومینیوم ایران) گفت: سهام این شرکت پس از تایید سازمان حسابرسی در بورس عرضه خواهد شد.

«محمد ابراهیم رازقی» اظهار داشت: مسوولان شرکت ایرالکو تمامی اطلاعات و مدارک لازم را به سازمان‌های بورس اوراق بهادار و حسابرسی ارسال کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ایرالکو در سال ۱۳۷۹ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرش شده است، افزود: هنوز سود قطعی این شرکت مشخص نشده است.

رازقی با بیان اینکه تدابیر کافی برای عرضه سهام شرکت ایرالکو در بورس فراهم شده است، گفت: پنج درصد از کل سهام این شرکت معادل ۱۶۵میلیون سهم به صورت تدریجی و ۳۰درصد نیز از طریق سهام عدالت واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: به زودی گزارش‌ها و اطلاعات کافی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت تا با آگاهی از وضعیت شرکت ایرالکو اقدام به خرید سهام این شرکت کنند.

معاون مالی و اقتصادی شرکت ایرالکو خاطرنشان کرد: مجمع عمومی این شرکت روز ۲۸ خردادماه امسال برگزار خواهد شد.

ظرفیت تولید ایرالکو مجددا ۳۰درصد افزایش یافت

سنا - سهام شرکت آلومینیوم ایران تا سه هفته دیگر در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

دکتر ایرج اکبریه در این باره گفت: در نشست اخیر هیات عالی واگذاری در این باره توافق شد و پس از اجرای مقدمات و هماهنگی‌های لازم، شاهد عرضه پنج‌درصد سهام ایرالکو خواهیم بود.

وی افزود: ۹۹‌درصد سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه است و با توجه به این که پیش از این در بورس پذیرش شده است، مقدمات کمتری نیاز دارد.

مشاور وزیر صنایع در امور شرکت‌ها درباره شرایط این شرکت یادآور شد: در گذشته به علت حفاظت از محیط زیست، ۲۱‌درصد از تولید این شرکت کاهش یافته بود که با سرمایه‌گذاری جدید و استفاده از فناوری‌های مدرن، در هفته اخیر ۳۰‌درصد به ظرفیت آن افزوده شد که علاوه بر جبران کاهش قبلی، ۹‌درصد نیز بالاتر رفته است.