گروه بورس - در حالی که ۳۴درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توزیع میان اقشار کم‌درآمد جامعه به کارگزاری سهام عدالت منتقل شده است، پیشنهاد مدیرعامل شرکت مزبور این گونه است که پنج درصد عرضه داخلی در میان کارکنان شرکت و یک درصد برای توزیع در بازار به کارگزاری معرف، اختصاص یابد. سایت خبری «مانا» دیروز در خبری به نقل از مهندس محمدحسین «داجمر»، اعلام کرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قبل از عرضه عمومی سهام در بورس تا پنج درصد از سهام خود را به زیرمجموعه‌اش واگذار کند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سهام کشتیرانی گفت: در ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ۵درصد سهام برای واگذاری به کارکنان مطرح است که تکلیف این موضوع هنوز نهایی نشده است.

وی یکی از ابهامات در واگذاری سهام کشتیرانی در بورس را مشخص نبودن درصد سهام قابل عرضه در بورس، یا به صورت سهام عدالت عنوان کرد و افزود: با جلسات برگزارشده می‌توان نوید داد که در آینده‌ای نزدیک این موضوع اجرایی خواهد شد.

این گزارش حاکی است، بر اساس دستورالعمل فروش بخشی از سهام شرکت‌های تازه پذیرفته‌شده به کارکنان در عرضه اولیه که توسط هیات‌مدیره سازمان کارگزاران بورس اوراق‌بهادار تهران به تصویب رسیده است کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پیش از ورود خود به بورس می‌تواند با پیشنهاد مدیرعامل این شرکت و ارائه درخواست کتبی مبنی‌بر موافقت سهامداران آن در واگذاری بخشی از سهام به مدیران، اعضای هیات‌مدیره و کارکنان به دبیرکل سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران تعداد سهام قابل واگذاری را تعیین کند.

بر اساس این گزارش، سهام قابل واگذاری به افراد واجد شرایط حداکثر ۵درصد از سرمایه کشتیرانی خواهد بود. این تعداد سهام در یک روز و حداکثر طی ده روز معاملاتی اول سهم به قیمت میانگین موزون بازار در روز واگذاری، خارج از جلسه معاملاتی قابل انتقال است.

اطلاعات مربوط به اسامی و مشخصات کارکنان باید به تایید مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد. معیار تعیین تعداد سهام قابل واگذاری باید توسط مدیرعامل کشتیرانی تعیین و به کارگزار مربوطه اعلام شود. مسوولیت صحت اطلاعات ارائه‌شده و صحت تخصیص سهم به هر یک از کارکنان طبق معیار اعلام شده نیز بر عهده مدیرعامل کشتیرانی است.این گزارش می‌افزاید: از اولین روز معاملاتی تا روز واگذاری سهام به کارکنان، متعهدین عرضه اولیه حداقل باید به میزان سهام قابل واگذاری، سهام به بازار عرضه کرده باشند.

کارگزاری که مسوولیت تخصیص سهام به کارکنان شرکت را به عهده دارد، فهرست اسامی افراد واجد شرایط و میزان سهام قابل تخصیص به هر یک از آنها را به شرکت خدمات بورس جهت انجام این انتقال و نسخه‌ای از آن را به اطلاع سازمان بورس می‌رساند.

علاوه‌بر سهام قابل واگذاری به کارمندان کشتیرانی به میزان پنج درصد، تا میزان یک درصد از سرمایه کشتیرانی نیز بنا به درخواست کارگزار معرف و تایید رییس سازمان بورس مبنی‌بر نحوه تخصیص سهام، به مشتریان شرکت کارگزاری قابل تخصیص است.

هم‌اکنون کارگزاری صنعت و معدن به عنوان کارگزار معرف کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال آماده‌سازی مقدمات ورود این شرکت به بورس است.