موج- مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی از ورود اوراق مشارکت اسلامی به نام« سکوک» به بورس ایران خبر داد. حسین خزلی خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در بیان برنامه سازمان بورس و شرکت بورس در بازنگری دستورالعمل‌های بورس به دستورالعمل محدوده نوسان دو درصدی و حجم مبنا اشاره کرد.

وی اظهار داشت: محدوده نوسان دو درصدی برای کنترل بازار سرمایه در شرایط بحرانی سال ۸۴ وضع شد و ‌قرار نبود این دستورالعمل برای درازمدت در بازار به اجرا در آید.

وی با بیان اینکه «این روش‌ها به مکانیزم‌ها و روش‌های پیشرفته مرسوم در دنیا شبیه نیست»، ادامه داد: کاهش دامنه نوسان، بسته شدن نمادها برای مدت طولانی و قرار دادن حجم مبنا برای قیمت سهام شرکت‌هایی با سهم‌های زیاد، منجر شد تا قیمت‌ها در بازار سرمایه اجازه رشد یا کاهش نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در بورس بر تغییر و تدوین دستورالعمل‌های پذیرش و نحوه پذیرش شرکت‌ها در بورس تاکید کرد.

وی تصریح کرد: به زودی چند ابزار فیوچر در بورس کالا و یک نوع ابزار اوراق مشارکت اسلامی به نام سکوک (SUKUK) وارد بازار سرمایه می‌شود.

به گفته وی، این ابزار اوراق مشارکت اسلامی در بازار سرمایه مالزی وکشورهای اسلامی خلیج فارس و عربستان رواج دارد.

خرازی تاکید کرد: با استفاده از این اوراق مشارکت، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می توانند تامین مالی کنند، در صورتی که در حال حاضر تنها راه تامین مالی برای شرکت‌های بزرگ بورسی از طریق وام یا افزایش سرمایه است.