شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد، (محمد صداقت): بورس منطقه‌ای فارس طی ۲۳۹روز فعالیت در سال ۸۵ با مبادله یک‌هزار و ۳۷۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق مشارکت به ارزش ۴میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال توسط ۶۵هزار و ۵۲۱ نفر خریدار جایگاه دوم ارزش سهام مبادله شده در بین تالارهای منطقه‌ای را از آن خود کرد. معاون بورس منطقه‌ای فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص عملکرد سال گذشته بورس این استان گفت: بررسی ترکیب معاملات انجام شده نشان می‌دهد ۲۴درصد از مبادلات مربوط به خرید و ۷۶درصد مربوط به فروش است.

همچنین متوسط ارزش خرید و فروش سهام طی این مدت ۲۰هزار و ۵۰۲میلیون ریال بوده است.

کرشمه ترابیان با بیان مطلب فوق افزود: این مبادلات نسبت به سال ۸۴ از نظر حجم مبادلات با ۷۳درصد رشد، از نظر ارزش مبادلات با ۹۱درصد افزایش و از نظر تعداد خریداران با ۹درصد رشد همراه بوده ‌است در این مدت یک‌هزار و ۶۷۵کد معاملاتی ایجاد شد که نسبت به سال گذشته با ۶۴درصد کاهش همراه بوده است.وی در ادامه گفت: شاخص قیمت در پایان سال ۸۵ به ۹هزار و ۸۲۱ واحد رسید که نسبت به پایان سال ۸۴ بیانگر رشد ۸۲/۳درصدی است. در مدت مشابه سال قبل شاخص صنعت ۴۰/۴درصد رشد، شاخص بازده نقدی ۴۴/۱۰درصد رشد و شاخص قیمت و بازده نقدی ۷۰/۱۴درصد رشد داشته‌اند.

ترابیان ضمن بیان فعالیت ۲۲شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار این استان گفت: از این ۲۲شرکت، شش شرکت در تابلوی اصلی، ۱۴شرکت در تابلوی فرعی و دو شرکت اشتادموتورز و شیرین دارو در تابلو چهارم قرار دارند.بیشترین درصد تغییر(مثبت) ارزش بازار، مربوط به سهام شرکت‌های قند پارس و شیمیایی سینا بوده است.

معاون بورس منطقه‌ای فارس گفت: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پارسیان، سایپا و توسعه و معادن روی به ترتیب بیشترین ارزش ریالی معاملات سال ۸۵ در تالار شیراز را به خود اختصاص دادند. کل معاملات توسط ۱۸ کارگزار فعال مستقر در تالار انجام گرفت. شرکت‌های کارگزاری استانی، پیشتازان تمدن پارس و عمران فارس با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را در تالار آغاز کردند.

ترابیان تصریح کرد: بورس این استان به منظور اشاعه فرهنگ صحیح سهامداری در سال گذشته دوره‌های ‌آموزشی برگزار کرد.

شرکت‌کنندگان این دوره‌های آموزشی ادارات گمرک اوقاف و امور خیریه، همیاری شهرداری، بازرگانی، کارمندان و دانشجویان دانشگاه شیراز، پیام نور، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد فیروزآباد، اتاق بازرگانی و شرکت پتروشیمی شیراز بودند. در پایان این دوره در مجموع ۹۸۵ نفر با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس اوراق و بهادار، مفاهیم و اصطلاحات قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه آشنا شدند. همچنین امکان بازدید و آشنایی بیش از یک‌هزار متقاضی سایر ادارات دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها را از تالار بورس منطقه‌ای فارس فراهم کرده است.معاون بورس منطقه‌ای فارس در انتها از امضای تفاهمنامه علمی- آموزشی بین بورس فارس و کمیسیون امور بانوان استانداری فارس، خبر داد و گفت: این تفاهمنامه با هدف ارائه خدمات ‌آموزشی بازار سرمایه به کارآفرینان سایر شهرهای استان منعقد شده است.