پایان برزخ تابلو چهارمی‌ها

مدیرعامل شرکت بورس خبر داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع به کمک تابلو چهارمی‌ها آمد گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران از تسهیلات جدید شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران، برای شرکت‌های فعال در تابلوی چهارم بورس خبر داد.

دکتر علی رحمانی در این باره گفت: این شرکت تسهیلاتی را به منظور عارضه‌یابی شرکت‌های زیان‌ده و نیز ارائه راهکارهای خارج از زیان‌دهی این شرکت‌ها فراهم می‌کند که شرکت‌های تابلوی چهارم باید برای رفع مشکلات خود از این فرصت استفاده کنند.

مطرح شدن در هیات‌مدیره

از سوی دیگر معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اعلام کرد: رسیدگی به وضعیت تابلوی غیررسمی (چهارم) در دستور کار هیات‌مدیره این سازمان قرار دارد.

دکتر سیدعلی حسینی در ادامه گفت: موضوع فعالیت این تابلو در هیات‌مدیره مطرح شده است و مقرر شد که هیات‌مدیره یک جلسه کامل را به این مساله اختصاص دهد.

تمدید فعالیت تابلوی چهارم

دکتر علی رحمانی در ادامه تصمیم‌گیری‌های این شرکت درباره چگونگی ادامه فعالیت شرکت‌های تابلو چهارمی گفت: اگر شرکت‌های حاضر در تابلوی غیررسمی مشکلات خود را حل کنند به تابلوی غیرفرعی برمی‌گردند در غیر این صورت براساس مقررات و قوانین درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که فعالیت تابلوی چهارم برای شرکت‌هایی که هنوز سهامدار جزء دارند، ادامه پیدا کند.البته برای فعالیت این تابلو باید راهکارها و شرایط آن به طور دقیق تبیین و تدوین شود.عضو دیگر هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تایید ادامه فعالیت شرکت‌های تابلو چهارمی گفت: درباره عملکرد تابلوی غیررسمی گزارش‌هایی تهیه شده است که براساس آن راجع به فعالیت این تابلو و راهکارهای موجود تصمیم‌گیری می‌شود.وی تصریح کرد: با سنجش همه جوانب و بررسی دقیق تاثیر و عملکرد این تابلو، احتمال درخواست تمدید فعالیت این تابلو را از شورای‌عالی بورس بررسی می‌کنیم.

دستورالعمل بورس

دکتر حسینی با اشاره به اینکه گزارش موجود درباره عملکرد تابلوی چهارم مثبت نبوده، اظهار داشت: از مجموع ۸۹ شرکت حاضر در این تابلو بیشتر آنها شرایط بازگشت به تابلوی فرعی را احراز نکرده‌اند.وی گفت: یکی دیگر از راهکارهای موجود تعیین تکلیف این شرکت‌ها در دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در بورس است که شرکت بورس در حال تهیه این دستورالعمل است.

وی یادآور شد: براین اساس امکان ایجاد تابلویی برای این‌گونه شرکت‌ها در دستورالعمل پیش‌بینی می‌شود. اگر شرکتی شرایط حضور در تابلوهای اصلی و فرعی را از دست داد به این تابلو منتقل شود که دائمی بودن از ویژگی‌های آن است.

عیب‌یابی شرکت‌های زیان‌ده

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران چگونگی کمک سازمان گسترش صنایع را این‌گونه بیان کرد: سازمان گسترش صنایع در حدود ۸۰ تا ۸۵درصد هزینه را پرداخت می‌کند. این پرداختی‌ها در بخش‌های هزینه‌های عارضه‌یابی، هزینه اندازه‌گیری و بهبود عملکرد سیستم، استقرار سیستم EFQM، تهیه گزارش توجیهی و فنی برای پروژه‌های جایگزین، نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات خواهد بود.همچنین در صورت نیاز شرکت‌ها به منابع مالی، طبق نتایج مطالعات، آنها را به بانک‌ها معرفی می‌کند.وی اضافه کرد: عارضه‌یابی شرکت‌های زیان‌ده در پنج محور مدیریت، سیستم‌ها و روش‌ها، بازار و محصولات، تکنولوژی و مالی انجام می‌شود.

اردیبهشت‌ماه، نتیجه مذاکرات

دکتر رحمانی ضمن اعلام ادامه مذاکرات با سازمان گسترش صنایع گفت: امیدواریم در اردیبهشت‌ماه این مذاکرات به نتیجه قطعی برسد در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات فرصت تازه‌ای برای شرکت‌های تابلوی چهارم و حتی دیگر شرکت‌های بورسی فراهم می‌شود.وی در پایان گفت: شرکت بورس و اوراق بهادار تلاش می‌کند تا سیستم‌های مدیریتی شرکت‌های تابلوهای اصلی و فرعی نیز، از این طریق ارتقا یابد.