سهام عدالت در چرخه فروش

گروه بورس- وقتی که دولت تصمیم گرفت عرضه سهام عدالت را در میان گروه‌های مخاطب یعنی اقشار کم‌درآمد جامعه آغاز کند، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که دهک‌های کم درآمد جامعه نیازمند اعطای دارایی‌ مالی یا سهام شرکت‌ها نیستند. آنها نیازی به پس‌انداز ندارند. آنها به دلیل نیازهای مصرفی روزمره و هزینه‌‌های آنی خانوار بیشتر به پرداخت انتقالی (یارانه) چشم دوخته‌اند.

به نوشته خبرنگار ما، آن روزها بسیاری از اقتصاددانان مستقل که از سوی محافل اقتصادی نزدیک به دولت مخالف برنامه‌های خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند، هشدار داده‌اند که یکی از تبعات عرضه سهام عدالت، چند پاره شدن مالکیت شرکت‌های دولتی است و چند تکه‌شدن مالکیت واحدهای دولتی بدون تغییر در نحوه مدیریت آنها صورت می‌گیرد.

تحلیلگران اقتصادی در آن روزها خیلی دقیق این روزها را پیش‌بینی کرده‌اند که دریافت‌کنندگان آسیب‌پذیر، سهام عدالت خود را به طور وکالتی یا مبایعه‌نامه‌ای یا هر روشی دیگر با قیمت بسیار پایین واگذار خواهند کرد. چرا که «سیلی نقد، بهتر از حلوای نسیه است.»

از زمان اجرای مرحله اول واگذاری سهام عدالت بسیاری از منابع خبری و مسوولان استان‌ها نسبت به واگذاری سهام عدالت از سوی دارندگان با زیر قیمت به افراد سودجود، هشدار داده‌اند. بنابراین خیلی زود نارسایی‌های این برنامه برای دولت عیان شد. به طوری که بارها وزیر اقتصاد و معاون وزیر اقتصاد (رییس سازمان خصوصی سازی) و نمایندگان مجلس به دارندگان سهام عدالت توصیه کرده‌اند که سهام عدالت خود را نفروشند.

در پی این روند دنباله‌دار، خبرنگار ایرنا دیروز به نقل از نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس گزارش کرد، عده‌ای از افراد سودجو و فرصت‌طلب با سوءاستفاده از ناآگاهی برخی افراد، سهام عدالت اهدایی دولت را به قیمت پایین می‌خرند.این خبرگزاری اعلام نکرد که سودجویان به چه قیمتی و با چه نرخ برگه سهام عدالت ۵۰۰هزار تومانی را از دارندگان خریداری می‌کنند.

اسدا... تابع گفت که نباید مردم فریب این افراد سودجو را بخورند.

تابع افزود: نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی صاحبان سهام عدالت را از فروش سهام خود برحذر داشت. سهامی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد از سودآورترین صنایع کشور هستند و ارزش آنها روز‌به روز بیشتر خواهد شد. وی با عنوان این که سهام عدالت فقط برای یکبار در اختیار افراد واجد شرایط قرار می‌گیرد، اضافه کرد: صاحبان این سهام در آینده‌ای نزدیک از مزایای آن برخوردار می‌شوند که با فروش آن این مزایا را از دست می‌دهند. با این حال برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که چنانچه روند پرداخت سود سهام عدالت آغاز شود، دارندگان سهام عدالت انگیزه کمتری برای فروش و واگذاری سهام عدالت خود دارند. در همین حال یک منبع خبری از استان گلستان در این باره برای دارندگان سهام عدالت این استان خبر خوب دارد.

پرداخت سود سهام

به گزارش ایرنا، رییس سازمان اموراقتصادی و دارایی استان گلستان از پرداخت نخستین سود سهام عدالت به مشمولان مرحله نخست توزیع سهام عدالت این استان، در تابستان امسال خبر داد.

به نوشته خبرنگار دنیای اقتصاد، حال از آنجایی که بخشی از سود سهام عدالت به بازپرداخت قیمت سهم از سوی دارندگان اختصاص می‌یابد، بعید به نظر می‌رسد که انگیزه فروش و واگذاری سهام عدالت در میان برخی از دارندگان تعدیل شود.