فارس - مدیرعامل کارگزاری عرضه‌کننده سهام فولاد مبارکه گفت: روز یکشنبه هفته آینده و براساس مجوز عرضه تدریجی ۵‌درصد از سهام فولاد مبارکه، ۷۹۰میلیون سهم این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ ۴۰ساله بورس عرضه خواهد شد. رسول اسکندری، مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن با اشاره به این مطلب که این عرضه عنوان دومین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی را به خود اختصاص می‌دهد ابراز داشت: بر همین اساس ابتدا ۳‌درصد (معادل ۴۷۴‌میلیون سهم) و سپس ۲‌درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه در تالار فرعی بورس عرضه خواهد شد.

وی حجم اولیه عرضه سهام ۵‌درصدی فولاد مبارکه را ۷۹۰‌میلیون برگ سهم اعلام کرد و گفت: با توجه به سرمایه یک‌هزار و ۵۸۰‌میلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه، با عرضه ۵‌درصد از سهام این شرکت بزرگترین عرضه اولیه سهام تاریخ ۴۰ ساله بورس به وقوع خواهد پیوست.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت با کمک گرفتن از تجربه سهام ملی مس نسبت به عرضه سهام فولاد مبارکه اقدام خواهد کرد.

اسکندری ضمن اشاره به برنامه‌های آتی شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: با توجه به افزایش ظرفیت پروژه‌ تولید ورق سبا در سال ۸۶ این انتظار وجود دارد که روند سودآوری فولاد مبارکه در سال آینده صعودی باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن در خصوص زمان عرضه بزرگترین شرکت پذیرفته شده در بورس گفت: هر چند به طور معمول در هفته‌های پایانی سال برخی از سهامداران حقوقی و حقیقی اقدام به فروش سهام می‌کنند، اما با توجه به جذابیت‌های این شرکت و وضعیت مطلوب تولید و فروش و پوشش ۶۳‌درصدی سود ۳۲۴ ریالی شرکت در طول ۶ ماه به نظر می‌رسد از عرضه سهام فولاد استقبال چشمگیری به عمل آید.

وی در رابطه با وضعیت شرکت خاطر نشان کرد: طبق برآورد سازمان مدیریت صنعتی، فولاد مبارکه با فروش ۱۷‌هزار و ۶۹۳‌میلیارد ریالی موفق به قرار گرفتن در پله نهم فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ۸۴ شده است.

اسکندری به دارایی‌های ثابت ۱۵‌میلیون و ۱۲‌هزار و ۹۱۷‌میلیون ریالی شرکت اشاره و تصریح کرد: محصولات این شرکت از چنان کیفیتی برخوردار است که بیش از ۵۰‌درصد از تولید فولاد مبارکه به کشورهایی مانند آلمان، انگلستان، امارات و چین صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت سهام فولاد مبارکه مانند ملی مس از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد گفت: بازار سهام در سال ۸۵ در شرایطی میزبان دومین شرکت اصل ۴۴ شده که امید است در سال ۸۶ شاهد حضور شرکت‌های بیشتری از اصل مهم ۴۴ قانون اساسی باشیم تا ضمن گسترش و تعمیق بورس اوراق بهادار زمینه‌های خصوصی سازی، کاهش تصدیگری دولت و گسترش عدالت اجتماعی بیش از گذشته فراهم شود.