واگذاری واحدهای دولتی در بهمن‌ماه شتاب گرفت

ایسنا- ارزش و تعداد سهام واگذار شده شرکت‌های دولتی در بهمن‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵/۶۷۵ و ۵/۲۷۷۹ برابر افزایش داشته است. درآمد ناشی از خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های دولتی از ۲‌میلیارد و ۹۹۹‌میلیون ریال در بهمن‌ماه سال ۸۴ به بیش از ۲‌هزار و ۲۶‌میلیارد ریال در مدت مشابه امسال رسیده است.

براساس این گزارش، در بهمن ماه امسال‌سازمان خصوصی‌سازی تعداد ۵۴۱‌میلیون و ۵۰۸‌هزار و ۶۵۳سهم دولتی به ارزش ۲‌هزار و ۲۶‌میلیارد و ۳۹۳‌میلیون و ۱۸۰‌هزار و ۶۶۲ ریال را از سوی‌سازمان‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی واگذار کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۸۴، از نظر ارزش و تعداد سهام واگذار شده به ترتیب از افزایش ۵/۶۷۵ و۵/۲۷۷۹ برابری برخوردار بوده است.

از این تعداد سهام واگذار شده توسط‌سازمان خصوصی‌سازی، ۲۰۱‌میلیون و ۵۴۷‌هزار و ۷ سهم به ارزش ۷۰۴‌میلیارد و ۸۴۵‌میلیون و ۹۹۳‌هزار و ۶۴۵ریال متعلق به شرکت مادر تخصصی‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۳۳۶‌میلیون و ۹۱۴‌هزار و ۲۳۰ سهم به ارزش یک‌هزار و ۲۶۹‌میلیارد و ۹۰۷‌میلیون و ۹۴۲‌هزار و ۲۴۰ ریال متعلق به شرکت مادر تخصصی‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۱۰۳سهم به ارزش ۱۱۲‌میلیون و ۸۴۹‌هزار و ۶۵۸ ریال متعلق به شرکت مادر تخصصی ساتکاب، تعداد ۱۱۸‌هزار و ۴۰۴ سهم به ارزش ۴۰‌میلیارد و ۷۸۵‌میلیون و یکصد‌هزار و ۸۳۶ ریال متعلق به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و تعداد ۲‌میلیون و ۹۲۸‌هزار و ۹۰۹ سهم به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۷۴۱‌میلیون و ۲۹۴‌هزار و ۲۸۲ ریال متعلق به شرکت مادر تخصصی‌سازمان خصوصی‌سازی بوده که در بهمن ماه امسال به غیر‌دولتی‌ها واگذار شده است.

به گزارش‌ سازمان خصوصی‌سازی، این‌ سازمان در بهمن ماه سال ۸۴ به وکالت از ‌سازمان‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی ذیل تعداد ۱۹۴‌هزار و ۸۱۸سهم به ارزش ۲‌میلیارد و ۹۹۹‌میلیون و ۴۱۴‌هزار و ۲۲۸ریال را به بخش خصوصی واگذار کرد، تعداد ۱۴۰‌هزار و ۵۶ سهم به ارزش ۲‌میلیارد و ۹۲۲‌میلیون و ۶۸۸‌هزار و ۶۰۸ریال متعلق به‌سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران و تعداد ۵۴‌هزار و ۷۶۲ سهم به ارزش ۷۶‌میلیون و ۷۲۵‌هزار و ۶۲۰ریال متعلق به‌سازمان خصوصی‌سازی.

واگذاری بیش از ‌٧/١‌میلیارد ریال سهم ترجیحی به کارگران در بهمن‌ماه امسال

سازمان خصوصی‌سازی در بهمن ماه امسال، تعداد یک‌میلیارد و ۷۴۹‌میلیون و ۷۵۲‌هزار و ۸۷۷ سهم را در قالب واگذاری سهام واحدهای تولیدی به کارگران واگذار کرده است.

در بهمن ماه امسال و در اجرای مقررات مربوط به واگذاری سهام ترجیحی به کارگران و کارکنان واحدهای مورد واگذاری، تعداد ۶۹۵‌هزار و ۱۰۳ سهم به ارزش یک‌میلیارد و ۷۴۹‌میلیون و ۷۵۲‌هزار و ۸۷۷ ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی به ۱۸۵ کارگر در قالب واگذاری سهام دو واحد تولیدی واگذار شده است. براساس این گزارش، از این میزان سهام، تعداد ۲۵۱‌هزار و ۷ سهم به ارزش ۳۰۹‌میلیون و ۹۹۳‌هزار و ۶۴۵ ریال به وکالت از شرکت مادر تخصصی سازمان گسترش و نوسازی ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی در بهمن‌ماه در قالب واگذاری سهام ترجیحی واگذار شده است.

این تعداد سهام واگذار شده مربوط به شرکت‌ ریخته‌گری تراکتورسازی ایران بوده که به ۳۱ نفر از کارگران و کارکنان این شرکت واگذار شده است.

سازمان خصوصی‌سازی نیز در مدت یاد شده، تعداد ۴۴۴‌هزار و ۹۶ سهم شرکت داروسازی الحاوی را به ارزش یک‌میلیارد و ۴۳۹‌میلیون و ۷۵۹‌هزار و ۲۳۲ ریال به صورت ترجیحی به ۱۴۴ نفر از کارگران و کارکنان این واحد واگذار کرد.