گروه بورس- در حالی که به گفته مقامات بورس تهران، برنامه هسته‌ای ایران روی بازار سرمایه کشور تاثیر نداشته است. در آن سوی آسیا، رییس سازمان بورس تایلند از تشدید مناقشه میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش موج به نقل از پایگاه خبری «تی ان ای»، مدیران سازمان اوراق بهادار تایلند بر این باورند که تشدید مناقشات هسته‌ای بین ایران و آمریکا ممکن است منجر به افزایش بیشتر قیمت نفت و رکود اقتصاد جهانی شود که این امر تاثیر منفی بر بازار سهام تایلند خواهد داشت. «مونتری سورن پایسال»، رییس و مدیرعامل سازمان اوراق بهادار تایلند گفت: چنانچه مناقشه هسته‌ای توسعه یابد و به درگیری نظامی بین ایران و آمریکا ختم شود، تولید نفت خاورمیانه ضربه خواهد دید، چرا که ایران با تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان است. وی افزود: این وضعیت بدون شک بر بهای خرده‌فروشی نفت در تایلند و بازار سهام این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

«کونگ تونگ لوک»، رییس موسسه «ترینیتی پلاریس فیوچر» تایلند نیز در اظهاراتی مشابه گفت: مشاجرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا ممکن است بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد و موجب افزایش بهای سوخت در تایلند شود. وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران اکنون به دقت بر این مساله و واکنش دولت تایلند در قبال آن نظارت می‌کنند. بر اساس این گزارش، هر چند که آمریکا ممکن است قصدی برای حمله مستقیم به ایران نداشته باشد و این کار را به کشورهای دیگر واگذار کند، اما به طور مسلم چنین اقدامی تبعات بلندمدت به دنبال خواهد داشت. با این حال «تاناوات پولویچای»، مدیر اتاق بازرگانی اقتصادی و مرکز پیش‌‌بینی تجاری تایلند معتقد است که مشاجرات ایران و آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای اکنون به صورت یک جنگ روانی درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: این مساله قیمت نفت را به بیش از ۶۰دلار در هر بشکه رسانده که تاثیر منفی بر اقتصاد تایلند و کل اقتصاد جهانی خواهد داشت.