معرفی کتاب - ۸ اسفند ۸۵

در پی درج مطلبی تحت عنوان «شبهه در انتخاب کتاب سال حسابداری» نوشته دکتر «موسی بزرگ‌اصل» در روزنامه دنیای اقتصاد، از سوی کارشناسان حسابرسی مطالبی در نقد این نوشته، ارسال شد که به صورت پیوسته در روزنامه درج شد. بدون شک درج نقطه‌نظرهای تمامی کارشناسان می‌تواند در جهت تنویر افکار عمومی بسیار موثر واقع شود. از سوی دیگر می‌تواند راهنمایی باشد برای اعضای حرفه حسابرسی که دستی بر قلم داشته و اندوخته‌های خود را به رشته تحریر درمی‌آورند. گروه بورس در پاسخ به خوانندگانی که درباره کتاب «فلسفه حسابرسی» سوالاتی را مطرح می‌کنند در این شماره به معرفی این کتاب پرداخته است.

«فلسفه حسابرسی» نام کتابی است که به‌تازگی به عنوان کتاب سال برگزیده شده است. نویسنده کتاب دکتر یحیی حساس یگانه، عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، عضو جامعه حسابداران رسمی و نایب رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران است. کتاب در ۱۳ فصل و ۳۶۷صفحه توسط شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در تابستان ۱۳۸۴ به چاپ رسیده است.

نویسنده در کتاب تاکید کرده است که چون حسابرسان افراد حرفه‌ای هستند، ناگزیر «افراد حرفه‌ای یک تعهد را برای مقدم شمردن خدمت به عموم بر منافع فردی دارند و این مفهومی است که یک حرفه را از پیشه متمایز می‌کند.»‌

مولف خود در آغازین عبارت پیش‌گفتار یادآور شده است: «پیش از آنکه نوشته پیش رو، از انتقاداتی سخت‌تر از آنچه بی‌شک سزاوار آن است در امان بماند» ونیز چند کلمه‌ای به منظور توضیح، معذرت و نحوه ارائه مطالب عنوان کرده است.

موضوع کتاب که سال‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) توسط مولف با بهره‌گرفتن از منابعی که در انتها در قسمت کتاب‌شناسی آمده است، تدریس شده، مربوط به شناخت فلسفی از حسابرسی است. بنابراین، شناخت فلسفی و چیستی و چرایی حسابرسی هدف تالیف کتاب بوده است. این کتاب مجموعه‌ای جالب و غنی از تاریخچه حسابرسی و نقش حسابرسان در موقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی، مبانی و مفروضات و مولفه‌های تئوری حاکمیت شرکتی Corporate government)t) است.

عبارت پایانی کتاب به عنوان پایبندی به اخلاق حرفه‌ای تاکید می‌کند: در اینجا به راه‌حلی برای مشکلات ارزشی و اخلاقی حرفه‌ای دست می‌یابیم، اگر بخواهیم حرفه حسابرسی مستقل را برای آینده جامعه حفظ کنیم، باید همواره با در نظر گرفتن منافع همه، مشکلات ارزشی و اخلاقی را حل و فصل کنیم.

اگر این مشکلات را به صورت دیگری حل و فصل کنیم در حق خود برای داشتن وضعیت اجتماعی حرفه‌ای چشم‌پوشی کرده‌ایم و سرنوشت نهایی حرفه‌ای مناسبی برای ما رقم نخواهد خورد، این گونه مباد.

«فلسفه حسابرسی»از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در تیراژ سه‌هزار نسخه منتشر شده است.

علاقه‌‌مندان می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر با اداره مرکزی انتشارات از طریق شماره تلفن‌های ۷۱-۸۸۷۷۴۵۶۹، مرکز پخش شرکت بازرگانی کتاب گستر از طریق شماره تلفن‌های ۴۳-۲۲۰۲۴۱۴۰ و فروشگاه یک از طریق شماره تلفن ۶۶۴۰۰۷۸۶ تماس بگیرند.