شمارش معکوس برای ترسیم چشم‌انداز بازار 86

کاهش نرخ بهره سال ‌آینده باعث می‌شود که سپرده‌های سرمایه‌گذاری از بانک‌ها کاهش پیدا کرده و بخشی از سرمایه‌ها وارد بورس می‌شود گروه بورس: مساله مهمی که به اعتماد مردم صدمه می‌زند، دستکاری جهت سهام توسط گروه‌های معدودی است که متاسفانه از کم عمق بودن بازار است. این مساله در سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر «بزرگ اصل» در ادامه سلسله نظرسنجی‌ها گروه بورس در خصوص چشم‌انداز بازار در سال ۸۶ به سوالات ما پاسخ گفته است. این مصاحبه را بخوانید.

آقای بزرگ اصل روند بازار در سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت بورس در سال آینده عمدتا متاثر از عوامل کلان اقتصادی و سیاسی خواهد بود.

به نظر می‌رسد که هنوز در راس این عوامل، متغیرهای سیاسی بیشترین نقش را خواهند داشت. کماکان چالش‌های موجود بر سر پرونده هسته‌ای و طرح صلح خاورمیانه دو متغیر مهمی است که سایه آن بر سر مسائل اقتصادی مملکت سنگینی می‌کند. بورس اوراق بهادار به ریسک بسیار حساس است و این دو موضوع بر ریسک سرمایه‌گذاری در کشور و اعتماد سرمایه‌گذاران و در نتیجه سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار اثر می‌گذارد. سرنوشت شطرنج سیاست بسیار مبهم است و شاید بازیگران صحنه سیاست خود نیز نمی‌توانند در مورد برخوردهای سیاسی آینده پیش‌بینی قابل اتکایی داشته باشند، چون گزینه‌های زیادی مطرح خواهد بود.

اما بنده به طور معمول گمانم به سمت حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل است و اگر چنین اتفاقی بیفتد، سرمایه‌گذاری در بورس رشد خوبی را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر یکی از بخش‌های جایگزین بورس یعنی ملک در سال ۱۳۸۵ رشد قابل توجهی داشته و بنا به تجارب گذشته و سیاست‌های دولت، در سال آینده ملک مجددا وارد دوره رکورد می‌شود. در نتیجه نقدینگی به سوی بورس خواهد رفت.

سایر عوامل چطور؟

نکته قابل توجه دیگر در سال آینده کاهش نرخ بهره بانکی است. کاهش نرخ بهره باعث می‌شود، سپرده‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کاهش پیدا کند و بخشی از این سپرده‌ها، وارد بورس اوراق بهادار شود. این عامل هم اثر مثبت قابل توجهی بر سرمایه‌گذاری در بازار بورس دارد.

به نظر شما در سال آینده چه گروه‌هایی در بورس پیشرو هستند؟

گروه‌های پیش رو در سال آینده قاعدتا صنایعی هستند که ما در حوزه آنها مزیت نسبی داریم. کشور ما در حوزه صنعت پتروشیمی دارای مزیت نسبی است و این صنعت در سال‌های آینده نیز دارای پتانسیل‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رشد است. بخش معدن به‌رغم اینکه با نوسان قابل‌توجه قیمت در بازارهای جهانی روبه‌رو است، اما به دلیل رهایی از کنترل قیمت توسط دولت و وجود بازار مناسب برای محصولات آن نیز در سال آینده پیشرو خواهد بود.

به نظر شما بهترین اتفاقی که در سال جاری روی داد چه بود؟

مهم‌ترین اتفاق سال ۱۳۸۵، تجدید ساختار بورس با توجه به قانون بازار اوراق‌بهادار و تفکیک بخش نظارتی و اجرایی بازار اوراق‌بهادار بود. عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس نیز با توجه به اینکه جزو صنایع مادر است نیز برای بازار سرمایه کشور یک رویداد مهم بود که خود سرآغاز سرعت بخشیدن به خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی است.

مهم‌ترین اتفاق با تصمیمی که در سال آینده روی خواهد داد چیست؟

رکن رکین بازار سرمایه، اعتماد مردم به این بازار است. اعتماد مردم هم تابع شفافیت بازار و وجود اطلاعات کافی و معتبر در رابطه با وضعیت شرکت‌ها و ارائه به موقع این اطلاعات به بازار است. در این زمینه باز هم نیاز به کارهای بیشتری داریم. اجرای مقررات تنبیهی برای افرادی که از اطلاعات نهانی استفاده می‌کنند نیز عامل مهم دیگری برای حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران است.

مساله مهم دیگری که به اعتماد مردم صدمه می‌زند، دستکاری قیمت سهام توسط گروه‌های معدودی است که متاسفانه از کم‌عمق بودن بازار سو‌استفاده می‌کنند و با شایعه و جوسازی سهام خاصی را متورم می‌کنند و بعد پس‌انداز سرمایه‌گذاران جز را از جیب آنها می‌ربایند. در بازارهای کم‌عمق مکانیزم بازار (عرضه و تقاضا و قیمت) ناقص است و باید بازار کنترل شود. در این زمینه برای سالم‌سازی بازار باید به طور جدی حرکت کنیم تا بورس محل قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری مردم باشد.‌