گروه بورس- علیرضا کدیور: شرکت ملی صنایع مس ایران پس از گذشت ۹روز از اولین عرضه در بورس تهران، روز گذشته شاهد از بین رفتن صف خرید و متعادل شدن معاملات سهام بود. این اتفاق در پی خروج حامیان روزهای قبل از گردونه‌ خریداران در آغاز معاملات دیروز رخ افتاد. خریدارانی که تا چهارشنبه هفته قبل صف خرید به میزان ۶۵میلیون سهم برای این شرکت ایجاد کرده بودند، با پایان یافتن تعهد سازمان خصوصی سازی نسبت به عرضه ۵درصد سهام ملی مس از دیروز از قرار گرفتن در صف خرید خودداری کردند و تنها به قرار دادن دستور خرید محدود به میزان ۴میلیون سهم در قیمت ۴۲۱۴ریال بسنده کردند. اتفاقی که باعث شد با وجود تشکیل صف خریدی به میزان ۱۳میلیون سهم در آغاز معاملات، این صف با عرضه کمتر از ۵/۶میلیون سهم در ساعت ۹و ۴۵دقیقه محو شود و پس از آن تلاش حامیان روزهای گذشته نیز نتوانست مانع از افت قیمت سهام ملی مس شود، به گونه‌ای که حمایت از قیمت ۴۲۱۴ ریال نیز در ساعت ۱۲شکست خورد و فروشندگان در دقایق پایانی معاملات حاضر به فروش سهم در قیمت‌های کمتر از ۴۲۰۰ریال نیز بودند.

اما فروریختن صف خرید ملی مس در شرایطی رخ داد که قیمت جهانی مس (که تاثیر زیادی در سود خالص شرکت دارد) رشد محدودی را نسبت به اولین روز عرضه سهام شرکت در بورس تجربه کرده است که این موضوع باید شرایط معاملات سهام ملی مس را بهبود می‌بخشید، اما وضعیت معاملات سهام ملی مس در روز گذشته نشان داد که در عمل، در صورت خروج حامیان و با وجود بهبود شرایط حاکم بر شرکت، قیمت فعلی سهم ملی مس در بورس مورد استقبال فعالان بازار نیست. همچنین یکی از نکاتی که این حدس را تقویت می‌کند ، عدم عرضه سهام توسط دولت به‌رغم وجود صف خرید سنگین برای این شرکت بود. لازم به ذکر است که دولت می‌توانست با عرضه سهام ملی مس بخشی از درآمدهای پیش‌‌بینی شده ناشی از خصوصی‌سازی در بودجه را محقق سازد. این عدم عرضه می‌تواند مهر تاییدی بر ارتباط نزدیک بین تشکیل‌دهندگان صف‌های خرید و فروشندگان سهام باشد.

حال از امروز دو حالت را می‌توان برای سهام ملی مس متصور بود. سناریوی اول رشد معنادار قیمت جهانی مس است که در صورت وقوع می‌تواند بازار را به سمت خرید سهام این شرکت سوق دهد. اما سناریوی دوم ثبات یا افت قیمت جهانی مس است که با توجه به تاثیر مستقیم آن بر سودآوری ملی مس می‌تواند سود سال آتی شرکت را با کاهش همراه سازد و در این حالت حمایت از قیمت سهام در سطح فعلی عقلایی به نظر نمی‌رسد و باتوجه به حجم مبنای بالای این شرکت و عدم وجود خریدار می‌تواند منجر به گیر افتادن قیمت سهام ملی مس در تله حجم مبنا و توقف قیمت سهم و تشکیل صف فروش برای این شرکت شود. همچنین با توجه به تاثیر چشمگیر نماد این شرکت بر شاخص‌های بورس، سازمان بورس نیز ممکن است در هنگام افت قیمت ملی مس، ملاحظاتی داشته باشد که مانع از به تعادل رسیدن قیمت سهام این شرکت شود. حال باید دید آیا برآیند وضعیت بازار جهانی و داخلی در روزهای آینده به کمک حامیان افزایش قیمت ملی مس می‌آید یا...؟‌