همه ساله آزمون حسابداران رسمی برای تعیین افراد واجد شرایط موضوع اصل ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم برگزار می‌شود. در سال جاری پنجمین آزمون حسابداران رسمی در آذر ماه برگزار شد و از مجموع یک هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون ، تنها هفت نفر به عنوان قبولی تمامی موارد آزمون (۴ درس) انتخاب شد (یعنی کمتر از نیم درصد) و حدود ۵۰ نفر به عنوان قبول شدگان سه درس از چهار درس اعلام شدند.

سوال اینجا است که چرا درصد قبولی تا این حد پایین است؟ آیا میزان اطلاعات شرکت کنندگان تا بدان حد پایین بوده که هیات تشخیص رای به بی‌کفایتی ۹۹درصد از شرکت‌ کنندگان می‌دهد یا این که اشکال را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد؟ در این خصوص نکات ذیل قابل توجه است:

به موجب مقررات هیات تشخیص احراز نمره ۶۰ از ۱۰۰ برای پذیرش افراد واجد شرایط و داشتن سابقه شش سال حسابرسی بعد از مقطع لیسانس ضروری است. تجمیع این دو شرط در کنار هم جای تامل دارد. به منظور تحلیل این موضوع می‌توانیم به بررسی نتایج آزمون کارشناسی ارشد بپردازیم. بررسی آمار قبولی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی نشان می‌دهد که اکثریت قبول شدگان با میانگین نمره کمتر از ۶۰درصد قبول می‌شوند.

قبول شدن این دانشجویان در شرایطی است که شاغل نبوده و عمده وقت خود را صرف مطالعه می‌کنند. اما در آزمون حسابدار رسمی شاغل بودن به عنوان یک شرط اولیه محسوب می‌شود. بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت یک شخص هم در حرفه سنگین و پرمشغله حسابرسی اشتغال داشته باشد و هم بتواند در آزمونی که بخش زیادی از سوالات آن تئوریک (غیر حرفه‌ای) است ، نمره بالای ۶۰ بگیرد؟ البته دست‌اندرکاران برگزاری آزمون به صورت غیر رسمی اعلام کرده‌اند که حد نصاب ۶۰درصد به طور کامل اجرا نمی‌شود و هیات تشخیص در زمان اعلام نتایج حد نصاب مربوطه را پایین می‌آورد.

اگر فرض کنیم چنین کاری صورت پذیرفته باشد ، چرا حد نصاب به گونه‌ای تعدیل نشد که درصد قبول شدگان منطقی و قابل پذیرش باشد؟

در کدام یک از آزمون‌های حرفه‌ای چنین کاری صورت می‌پذیرد؟

امید است مسوولان درباره این موضوع بررسی لازم را انجام داده و به حقوق آنها احترام گذارند و ضمن تعدیل حد نصاب ۶۰درصد ، طرح سوالات آزمون را به اشخاص حرفه‌ای (نه دانشگاهی مطلق) واگذار کنند. دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه مورد توجه محافل مالی و حسابداری تنها جهت بیان مسائل و دیدگاه‌های این حرفه به طرح مواردی از این دست می‌پردازد.از این رو گروه بورس آمادگی خود را برای درج پاسخ به موارد فوق اعلام می کند.